مهدویت، نیاز زمانه در بحث مهدویت، این سؤال مهم مطرح است که با وجود علوم و فنون مختلف، بحث کردن در موضوع مهدویت چه ضرورتی دارد؟ روشن است که شناخت این موضوع سبب تقویت انگیزه و نشاط در پیگیری این بحث و به کارگیری تمام امکانات مادی و معنوی در جهت ترویج این عقیده و راهبرد اساسی زندگی خواهد شد. امامت، اصلی است که در راستای اصول مهم دین یعنی توحید و نبوت طرح شده و مکمّل و متمّم آن اصول است. بنابراین بحث مهدویت را در ابعاد گوناگون بررسی می‌کنیم. یک. بعد اعتقادی بدون شک اعتقاد رکن اصلی شخصیت انسان است که اعمال و رفتار آدمی را شکل می‌دهد. در متون دینی، معرفت امام، جایگاه بسیار مهمی دارد.پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) می فرمایند: "هر کس بمیرد در حالی که امام زمان خود را نشناخته است، به مرگ جاهلیت مرده است". نکته مهم دیگر این است که معرفت امام مثل ایمان به خدا، مراتب و درجات مختلفی دارد و هرکس به اندازه شناخت و معرفتش از امامتِ امام بهره می‌گیرد. بنابراین شناخت نام و نسب امام کافی نیست؛ بلکه کمترین حد معرفت آن است که بدانیم امام منصوب از طرف خداست که به وسیله پیامبر یا امام پیشین به مردم معرفی شده است و برخوردار از دانش الهی و معصوم از هر گناه و خطایی است و اطاعت از او در تمام امور واجب و به منزله اطاعت از پیامبر و خداست. دو. بعد اجتماعی مهدویت نگاه روشن و امیدوارانه به آینده بشریت دارد. جامعه‌ای که به آینده زیبا و آرمانی امیدوار است، همین امروز به صلاح و اصلاح می‌پردازد و با ارزش های اسلامی و انسانی احیا می‌شود. بدین سان مهدویت بهترین عامل برای مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن و بسترسازی برای ترویج فضائل در افراد جامعه است همچنین جامعه‌ای که به عدالت مهدوی دلبسته است و آلمانش تحقق عدالت در همه جهان و برچیده شدن ظلم ستم از زمین است، حرکتی عدالتخواهانه را در پیش می‌گیرد و برای آن زمینه سازی می کند. چنانچه انقلاب اسلامی با هدف زمینه سازی برای حکومت جهانی حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) به‌را افتاد. سه. بعد سیاسی امروز بشریت به دنبال اندیشه سیاسی‌ای است که ارزشهای انسانی را در آن بیابد و آن اندیشه سیاسی اسلام و حکومت مهدوی است. نظریه مهدویت یک اندیشه جهانی است و این اندیشه برای جهان و اداره آن طرح و برنامه دارد. مهدویت در اثر عرصه‌ی حکومت دارای اهداف بلند و ارزشی است و حتی می‌تواند برای حکومت دینی در عصر غیبت، یک طرح راهبردی باشد. به علاوه مهدویت از بعد سیاسی نظام ولایت فقیه را به عنوان نیابت از مهدی(علیه‌السّلام) در زمان غیبت مطرح می‌کند و الگوی مناسبی از حکومت صالحان و نیکان را به جهانیان ارائه می‌نمايد. این نظام سیاسی تداوم نظام سیاسی مهدوی است و پذیرش و سرسپردن به فرمان ولی فقیه، در ادامه اطاعت پذیری از امام زمان است. چهار. بعد تاریخی مهدویت از بعد تاریخی سابقه طولانی دارد. تاریخ اسلام و مسلمین از همان آغاز با این موضوع گره خورده است. تاریخ طولانی شیعه و پیروان اهل بیت(علیه‌السّلام) گواه است که بخش مهمی از هویت تشیع، مهدویت و انتظار ظهور مهدی(علیه‌السّلام) بوده است. به ویژه در طول حدود دوازده قرن غیبت امام، آثار علمی و عملی عالمان شیعه پیوسته در مسیر ترویج این حقیقت و تبیین موضوعات و مسائل آن بوده است. پنج. بعد فرهنگی از مهمترین وظایف یک منتظر گسترش فرهنگ مهدویت و زمینه سازی ظهور و فرج امام عصر(علیه‌السّلام) است. برخی از محورهای گسترش فرهنگ مهدویت ۱. تبیین و ترویج فرهنگ انتظار انتظار به معنی آمادگی برای امر ظهور است. و لازم است همه امکانات و توانایی های جامعه در مسیر زمینه سازی و تحقق ظهور سازماندهی شود. ۲. آسیب شناسی برخی از آسیب‌های فرهنگی، سبب انحراف در عقاید و باورهای مردم می‌شود و مفاهیم بلند را به معانی پست و فرودست می‌کشاند. تفسیر غلط از انتظار مهدی(علیه‌السّلام) یا تعیین وقت برای ظهور از آسیب‌هایی است که این مجموعه فرهنگی نجات‌بخش را تهدید می‌کند. ۳.دشمن‌شناسی دشمن از هر سلاحی استفاده می‌کند و تا از رشد تفکر مهدویت در جامعه، جلوگیری کند. به ویژه در این زمان با توجه به تنوع ابزارهای فرهنگی، این سیاست شیطانی با امکانات بیشتر دنبال می‌شود. معتقدان و منتظران حضرت مهدی(علیه‌السّلام) باید بکوشند با شناخت عمیق از مهدویت از همین ابزار و در جهت مقابله با ترفندهای دشمن و خنثی‌سازی عملیات خرابکارانه مخالفان مهدویت بهترین بهره را ببرند. 🔹 تلخیصی از کتاب نگین آفرینش(۱) ✍به قلم مخدره چمن خواه ادامه دارد(۱) @noonvalghalam1