﷽ 🟠 نورالقرآن 🟠
سؤال: با توجّه به اينكه معناى «
غفلت
» بى توجّهى نسبت به چيزى، و معناى «
اعراض
»
روىگرداندن با توجّه از چيزى است، پس چگونه كه در آيه غفلت واعراض در كنار هم مطرح شدهاند؟
پاسخ: غفلت و بى توجّهى دو گونه است:
الف: غفلتى كه شخص با هشدار بيدار مىشود. ب: غفلتى كه مقدّمهى اعراض است، يعنى شخصِ غافل نمىخواهد بيدار شود.
همچون كسى كه خودش را به خوابزده كه با صدا زدن نيز چشم خود را باز نمىكند.
از آنجا كه غالب مردم از معاد و حساب غافلند، خداوند اين غفلت را به همه مردم نسبت داده است
وگرنه هميشه گروهى از مردم، استثنا هستند. در آيه 97 همين سوره،
به اقرار به غفلت از زبان خود مردم نيز اشاره شده است.
«يا وَيْلَنا قَدْ كُنَّا فِي غَفْلَةٍ مِنْ هذا» ➬
@noor133Qoran
#اَلَّلهُمعجِّللِوَلیِڪَالفرَج