اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم باسلام وادب خدمت باسعادت عزیزان وتوفیق رسیدن به مقام صاحبان مرتبه تسلیم ورضا درمقابل فرمان الهی روز آدینه شما بزرگواران همراه باسلامتی وطول عمرباعزت وبرکت اللهم صل علی محمدوال محمد وعجل فرجهم *مرتبه ومقام معنوی صاحبان رضا وتسلیم درمقابل اوامرالهی* *نداشتن آرزو وحسرت داشته های مادی دیگران* بعضی‌ها هستند که وقتی امکانات و دارائی‌های دیگران رو می‌بینند، آهِ حسرت می‌ کشند مُدام حسرتِ داشته‌های دیگران رو میخورن. قرآن کریم می‌فرماید: به آنچه که خدا بهتون داده راضی باشید، و از روی حسادت، آرزویِ داشته‌های دیگران رو نداشته باشید. بلکه به جای چشمداشت به داشته‌های دیگران، به فضل و لطفِ خدا چشم داشته باشید. *وَ لَا تَتَمَنَّوْا مَا فَضَّلَ اللهُ بِهِ بَعْضَکُمْ عَلَیٰ بَعْضٍ... وَ اسْأَلُوا اللهَ مِن فَضْلِهِ، إِنَّ اللهَ کَانَ بِکُلِّ شَیْءٍ عَلِیمًا* امتیازات و برتریهایی را که خداوند برای بعضی از شما نسبت به بعضی دیگر قرار داده است، آرزو نکنید. و از فضل_خدا، برای رفع گرفتاریهای خود کمک بگیرید، زیرا خداوند به هر چیز داناست. *وَ لَوْ بَسَطَ اللهُ الرِّزْقَ لِعِبَادِهِ، لَبَغَوْا فِی الْأَرْضِ وَلَٰکِن یُنَزِّلُ بِقَدَرٍ مَّا یَشَاءُ، إِنَّهُ بِعِبَادِهِ خَبِیرٌ بَصِیرٌ* . اگر خداوند روزی را برای بندگانش وسعت بخشد، در زمین طغیان و سرکشی می‌کنند. ولی به مقداری که می‌خواهد و صلاح می‌داند، نازل می‌کند. چرا که او نسبت به بندگانش آگاه و بیناست. پس به خدا اطمینان داشته باشیم، و توکل کنیم. *رضا به قضا و قدر الهی* رضا به قضا و قدر الهی یکی از سنت‌های الهی حاکم بر هستی، قضا و قدر است. بر اساس آیاتی از قرآن کریم، خداوند هستی را در جهت و سویی مدیریت و ربوبیت می‌کند که حکمت و مصلحت اقتضا می‌کند. بنابراین، برای هر چیزی مقدراتی وجود دارد، تا در آن مسیر حرکت انجام گیرد و هر چیزی به مقصد و مقصود خود برسد. از آنجایی که برای هر چیزی مقدراتی است، پس در جهان هستی نمی‌تواند امری اتفاق افتد که بیرون از دایرۀ برنامه‌ریزی و سیاست‌های الهی باشد؛ از این‌رو انسان باید به این باور برسد که هیچ چیزی در جهان بر ‌ا‌ساس اتفاق، تصادف و شانس نیست و هر چیزی دارای حکمت و مصلحتی است که ما تنها اندکی از آن را می‌دانیم و می‌شناسیم و بیشتر آنها بیرون از درک و فهم ماست. هنگامی که انسان به این باور رسید، بهتر می‌تواند با اوضاع و احوال کنار آید و همان‌طور که ذکر شد، چنین حالتی را «مقام رضا» می‌گویند. *مهمترین نشانۀ اطاعت خداوند* از نظر آموزه‌های وحیانی اسلام، مهمترین نشانۀ اطاعت خداوند، پذیرش قضای الهی و رضایت دادن به آن است؛ چنانچه امام صادق "علیه السلام" در این‌باره مى‏فرماید: *«رَأْسُ طاعَهِ اللَّهِ الرِّضا بِما صَنَعَ اللَّهُ فِیما احَبَّ الْعَبْدُ و فیما کَرِهَ* ؛ سرآغاز طاعت خداوند، رضایت به چیزی است که خداوند متعال در رابطۀ با اموری که عبد به آنها میل یا کراهت دارد، انجام داده است». رضایت انسان نسبت به قضای الهی باید به حدی باشد که به سادگی به احکامی که پیامبر و امامان معصوم "علیهم السلام" صادر می‌کنند، رضایت دهد. چنین افرادی داناترین مردم نسبت به خداوند هستند؛ چنانچه امام صادق‌ "علیه السلام" مى‏فرماید: *«انَّ اعْلَمَ النَّاسِ بِاللَّهِ ارْضاهُمْ بِقَضاءِ اللَّهِ* داناترین مردم به حضرت معبود، خشنودترین آنان به قضاى الهى است». پیامبر اکرم "صلی الله علیه و آله" دربارۀ کارکردها و فواید دنیوی و اخروی رضا به قضا و قدر الهی می‌فرماید: *«اعْطُوا اللَّهَ الرِّضا مِنْ قُلُوبِکُمْ تَظْفَرُوا بِثَوابِ اللَّهِ تَعالى یَوْمَ فَقْرِکُمْ وَ الاْفْلاسِ* از حضرت حق نسبت به تمام امورى که براى شما خواسته قلباً خشنود باشید تا به ثواب او در روز فقر و تنگ‌دستى دست یابید». در اهمیت رضایت به قضا و قدر الهی همین بس که از خداوند متعال نقل شده که: *«من لم يرض بقضائي و لم يومن بقدري فليلتمس الهاً غيري* كسي كه به قضاء من و آنچه كه مقدر كردم راضي نباشد،‌ بايد سراغ معبود ديگری برود». يعني چنین شخصی من و الوهیتم را قبول ندارد. *آثار رضا و تسلیم* حقیقت دین «اسلام» تسلیم در برابر دستورات خداوند متعال است؛ یعنی پذیرفتن سخن خدا و عمل کردن به آن، بدون هیچ شک و تردیدی و همراه با رضایت و خرسندی که این امر آثار زیادی را در پی دارد که به برخی از آنها اشاره می‌کنیم: *استجابت دعا محصول تسلیم ورضا* برای به استجابت رسیدن دعا همواره باید دو اصل کلی را رعایت نمود: یکی رعایت آداب و شرایط دعا و دیگری رفع موانع استجابت دعا که طبق روایات یکی از اموری که موجب می‌شود تا دعا به هدف اجابت برسد، رضا و تسلیم در برابر اوامر و نواهی الهی است؛ چنانچه امام حسن مجتبی "علیه السلام" می‌فرماید: *«أَنَا الضَّا