🔷مکافاتی که در روان حمل میکنید، این مکافات برای خودِشما مکافاتآفرین است، و باید آن را به عفو تبدیل کنید.
☘ببینید چقدر قشنگ پیر هرات،
👈یک دسته از چیزها را در ذهن تعریف کرد و گفت اینها مربوط به «نفس» هستند؛
👈یک دسته را در روان تعریف کرد و گفت مربوط به «روان» اند
👈و یک دسته را در «دل» تعریف میکند.
☘چقدر این فرهنگ از لحاظ روانکاوی میتواند سودمند باشد، و من آرزو دارم که
👈روانشناسان و پژوهشگران بزرگ از این مکاتب برای یک خلق روانشناسی جدیدی بر مبنای اندیشههای حکمای ایرانی استفاده کنند.
.
👈چون خودشان خیلی قشنگ طبقهبندی انجام دادهاند.
☘پس راه حل آن را هم در صحبت گفتهبود.
👈راه حلهای روان را در صحبت گفته بود.
☘سه راه حل گفته:
👈ضجرت را کنار بگذارید. یعنی ناراحتیهایتان را کنار بگذارید؛
👈خسیسیتان را کنار بگذارید؛
👈کینهها را کنار بگذارید.
❓این سه را چگونه کنار بگذاریم؟
راه حل آن را اول جملات گفت:
👈با همصحبتی یا همنشینی.
☘یعنی شما اگر می خواهید کینهها را کنار بگذارید،
👈نمیتوانید با یک نفر که خودش کینهتوز است، آمد و شد داشتهباشید.
☘اگر میخواهید خسیسی را کنار بگذارید، و با آدمهای خسیس آمد و شد کنید،
👈نمیتوانید آن را کنار بگذارید.
☘و کسی که همیشه دارد ناراحتی حمل میکند و اصطلاحاً زودرنج است (ضجرت کسی است که زودرنج است)
👈را نمیتوانید در کنارش باشید.
به طور مثال
❓چرا آدمها دم به غیبت میدهند؟
👈چون هر دو درد مشترک دارند.
میگویند بیا در مورد فلانی صحبت کنیم.
👈هر دو اهل مکافات هستند؛ یعنی هر دو اهل عفو نیستند.
☘اگر یکی از آنها اهل عفو بود، میگفت بحث را تمامکن؛ من آن فرد را بخشیدم؛ دیگر بحث را ادامه ندهیم.
☘بنابراین راه حلِ درمانِ روانی که جناب پیر هرات برای ما توصیه میکند، برای این سه پارامتر،
👈همصحبت یا مصاحبت نیکو هست.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_دهم_تهذیب
https://eitaa.com/noorveshghelahi