📚"تجرید سر، طریق عارفان است"
جناب خواجه، اندکی عارفان را از صوفیان بالاتر میداند.
❓چرا؟
🍀چون قرایان، کسانی هستند که قرآن میخوانند و یا به بیان و علم کلام مشغول هستند؛
👈مثل تمام کسانی که مردم را به نیکی دعوت میکنند.
👈اینها در جایگاه تن یا نفس هستند و جایگاهشان هم خیلی خوب است.
🍀صوفیان یک درجه بالاتر آمدند
👈و به خودسازی پرداختند؛
👈در طریقت دل قرار گرفتند
👈و از آنها یک درجه بالاتر عرفا هستند؛
❓حالا چرا عرفا بالاترند؟
👈چون عارف دیگر آن لباس را هم نپوشیده.
☘صوفی حتما؛ کلاه، تبر زنین، کشکول یا لباس پشمینهای یا یک علامت ظاهری بر طریقتش دارد.
☘اهل سِر همان را هم مخفی میکنند؛ چون وقتی میگوییم سر
👈یعنی کسانی که به یک جایگاهی رسیدند؛ اما سرگرم مخفی کردن جایگاه خود هستند؛
☘اینها عرفا هستند.
☘خیلی خنده دارد که همینطور بگوییم ما میخواهیم عرفان کار کنیم؛
👈چون عرفان طریقت مخفی است؛
👈یعنی کسی که میشناسد اصلا حرفی برای گفتن ندارد؛
☘ما اگر صحبتهایی میکنیم از روی بی سوادی و جایگاه پایین ما هست که حرف میزنیم.
💚«آنان که به صد زبان سخن میگفتند آیا چه شنیدند که خاموش شدند؛»
👈آن را ما نشنیدیم که خاموش نشدیم.
☘مثلا مایی که همینطور با هم روی این موضوعات صحبت میکنیم؛
👈ما در حال بیان هستیم
👈یعنی هنوز در ذهن گرفتاریم،
☘هنوز حتی به مرحلهی دل هم نرسیدیم که تازه بعد آن به مرحله سِر برسیم
☘و معمولا اهل عرفان را شما اصلا نمیشناسید؛
👈یعنی هیچ بیان ظاهری ندارند.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_چهاردهم_تجرید
https://eitaa.com/noorveshghelahi