#اسارت #مصائب_شام
⚫️ گفتگوی جانسوز و قابل تأمل امام سجاد علیه السلام و منهال
🔻 أبِی عَنِ النَّضْرِ بْنِ سُوَیْدٍ عَنْ عَاصِمِ بْنِ حُمَیْدٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: لَقِیَ الْمِنْهَالُ بْنُ عَمْرٍو عَلِیَّ بْنَ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ علیهما السلام فَقَالَ لَهُ کَیْفَ أَصْبَحْتَ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ قَالَ وَیْحَکَ أَ مَا آنَ لَکَ أَنْ تَعْلَمَ کَیْفَ أَصْبَحْتُ أَصْبَحْنَا فِی قَوْمِنَا مِثْلَ بَنِی إِسْرَائِیلَ فِی آلِ فِرْعَوْنَ یُذَبِّحُونَ أَبْنَاءَنَا وَ یَسْتَحْیُونَ نِسَاءَنَا وَ أَصْبَحَ خَیْرُ الْبَرِیَّةِ بَعْدَ مُحَمَّدٍ یُلْعَنُ عَلَی الْمَنَابِرِ وَ أَصْبَحَ عَدُوُّنَا یُعْطَی الْمَالَ وَ الشَّرَفَ وَ أَصْبَحَ مَنْ یُحِبُّنَا مَحْقُوراً مَنْقُوصاً حَقُّهُ وَ کَذَلِکَ لَمْ یَزَلِ الْمُؤْمِنُونَ وَ أَصْبَحَتِ الْعَجَمُ تَعْرِفُ لِلْعَرَبِ حَقَّهَا بِأَنَّ مُحَمَّداً کَانَ مِنْهَا وَ أَصْبَحَتِ الْعَرَبُ تَعْرِفُ لِقُرَیْشٍ حَقَّهَا بِأَنَّ مُحَمَّداً کَانَ مِنْهَا وَ أَصْبَحَتْ قُرَیْشٌ تَفْتَخِرُ عَلَی الْعَرَبِ بِأَنَّ مُحَمَّداً کَانَ مِنْهَا وَ أَصْبَحَتِ الْعَرَبُ تَفْتَخِرُ عَلَی الْعَجَمِ بِأَنَّ مُحَمَّداً کَانَ مِنْهَا وَ أَصْبَحْنَا- أَهْلَ بَیْتِ مُحَمَّدٍ- لَا یُعْرَفُ لَنَا حَقٌّ فَهَکَذَا أَصْبَحْنَا.
✍🏻 جناب علی بن ابراهیم روایت کرده: امام صادق علیه السّلام فرمودند: منهال بن عمرو با امام زین العابدین علیه السّلام ملاقات کرد و به آن حضرت گفت: یا بن رسول اللَّه! حال شما چگونه است؟ فرمود: وای بر تو! آیا برای تو معلوم نیست که حال من چگونه است؟ حال ما در میان این گروه، نظیر حال بنی اسرائیل است که در میان آل فرعون بودند. اینان پسران و مردان ما را سر میبُرند و زنان ما را زنده میگذارند؛ أمیرالمؤمنین عليه السلام را که بعد از حضرت محمّد صلّی اللَّه علیه و آله بهترین مردم است، بر فراز منبرها لعنت میکنند! به دشمنان ما مال و شرافت عطا میشود، ولی کسی که دوست ما باشد حقیر و حق او پایمال میشود، مؤمنین دائما اینطور بودهاند. عجم همیشه حق عرب را اینطور میشناخت که حضرت محمّد صلّی اللَّه علیه و آله از عرب است، قریش بر عرب فخر میکرد که حضرت محمّد صلّی اللَّه علیه و آله از این قبیله است، عرب به عجم فخر میکرد که حضرت محمّد صلّی اللَّه علیه و آله از ملت عرب است. ولی حالِ ما آل محمّد علیهم السلام این است که حقی برای ما شناخته نمیشود. آری حال ما اینطور است.
📚 بحارالانوار، ج ۴۵،ص ٨۴، به نقل از "تفسیرقمی"
🏴🏴🏴🏴