🔰 برگی از دفتر تحول معنوی(شماره ۳) 🔻۲) بخش چیستی تحول معنوی [1] ♦️ حقیقت انسان، جامعِ «احسن تقویم » و «اسفل سافلین » است و انانیتّ نقطه ی انحراف بشر و خود فراموشی، مهمترین عامل ابتلاء انسان به است. ♦️ بر همین اساس، حقیقت تحول معنوی عبارت است از ی انسان با خود به واسطه ی برای دوری از خود فراموشی و شکوفایی استعدادهای الهی و غلبه یافتن احسن تقویم. ♦️ قرب الهی و لقاءالله، وعده ای است که به چنین مجاهده ای دائمی و داده شده است که جوهره ی اصلی تحول معنوی است. ♦️این فصل با عنوان “آنچه تحول معنوی است” بیان شده و در فصل دیگری با عنوان “آنچه تحول معنوی نیست”، به شناخت انحرافات موجود در تحول معنوی پرداخته شده است. برخی از این انحرافات، ناشی از و است که در رابطه ی تحول معنوی با حوزه ی جمعی زندگی انسان صورت گرفته است. ♦️ منحصر کردن تحول معنوی به حوزه ی عمل فردی و غفلت از کارکردهای معنویت در حوزه ی عمل جمعی، مصداق تفریط و غفلت از اصلاح خود و متوقف کردن تحول معنوی فرد به اصلاح دیگران و اجتماع، مصداق افراط. ♦️ برخی با نگاه نادرست به دین، احکام و معارف دینی منحصر در ظواهر شرعی کرده و برای ظواهر دین، هیچ باطنی قائل نیستند و بر همین اساس، تحول معنوی را عمل به ظواهر دینی می دانند. در مقابل برخی علیرغم پذیرش باطن برای ظواهر دینی، با سرگرم شدن به مسائل باطنی خیالی، از پایبندی به تعبدّ دینی و ظواهر اسلامی غفلت می ورزند. 🔺 برخی دیگر جایگاه تلاش و مجاهده در تحول معنوی را به خوبی درک نکرده اند لذا گاه با تکیه به ایمان و محبت خالی به اهل بیت (علیهم السلام)، دچار امید کاذب شده و از تلاش عملی و مجاهده سرباز می زنند یا از آن سوی با افتاده و آن قدر در وظایف اجتماعی غرق می شوند که از وظایف فردی و ارتباط معنوی با خدای متعال باز می مانند. 🔗ادامه دارد... . 📖منبع:دفتر تحول معنوی صفحه ۱۵و۱۶ ♻️ ____________________ 👈با افق انقلاب اسلامی همراه باشید👇 🆔 @ofogh_es