✳️ مراتب ضیافت الله 🔅ان‌شاء‌اللَّه، اميدوارم كه اين عيد سعيد به همه مسلمين و همه مظلومان جهان، خصوصاً ملت شريف ايران، مبارك باشد. 🔅من فكر مى‌كردم كه اين ضيافتى كه شما مؤمنين دعوت برش شديد، كه ضيافت اللَّه است، اين چى است. دعوت شديم به ضيافت اللَّه. 🔅و ضيافت اللَّه در عالم ماده، عبارت از اين است كه ما را پرهيز بدهد از تمام شهوات دنيوى. اين مرتبه مادى ضيافت اللَّه است كه همه كسانى كه دعوت شدند به اين ضيافت، بدانند كه ضيافت خدا در اين نشئه، چشمپوشى از شهوات است و ترك آن چيزى كه قلب انسان؛ يعنى، روح طبيعى انسان بهش مايل است، آنها را بايد ترك كند. اين ضيافت خداست. 🔅و اين ضيافت سايه ضيافت‌هايى است كه در طول عالم وجود تحقق دارد، منتها در عالم ماده به اين صورت است كه ترك شهوات طبيعى است، شهوات جسمانى است و در عالم مثال، ترك شهوات خيالى است و در عالم بعد از مثال، ترك شهوات عقلانى است، روحانى است. 🔅شهوت در هر جا به يك صورت تحقق دارد. در اين عالم به همين طورى [است] كه مى دانيد و در عالم بعد از اين عالم؛ عالم مثال، شهواتى كه انسان در عالم مثال دارد بالاتر از شهواتى است كه در عالم طبيعت دارد و جلوگيرى از آن هم مشكل‌تر است. 🔅و ضيافت اللَّه در آنجا اين است كه از آن شهوات انسان منصرف بشود از شهوات نفسانى، آن شهوات نفسانى اى كه الآن عالم گرفتارش است. 🔅شهوات عقلانى هم كه بالاتر از اين شهوات است، ضيافت اللَّه در آنجا باز اين است كه از آن شهوات عقلانى هم بايد دست برداشت. 🔅و در همه اين مراتب هم شيطان وارد است كه نگذارد شما در اين ضيافت اللَّه استفاده كنيد؛ در عالم طبيعت نگذارد، در عالم خيال نگذارد، در عالم عقل هم نگذارد. و دست‌برداشتن از آن آمال عقلانى نيز مشكل‌تر از دست‌برداشتن از اين آمال ديگر است. آمال نفسانى كه پايين‌تر از آمال عقلانى است، عالم را به آتش كشيده. 🔅تمام اين جنگ‌ها و تمام اين نزاع‌هايى كه در اين عالم واقع مى‌شود، چه در يك عائله واقع بشود يا در همه عالم، كه آن هم يك عائله است، تمام اينها از همين سركشى نفس است. 🔅و ضيافت اللَّه در آنجا، كه ما دعوت بر آن شديم، اين است كه وارد بشويم در آنجا و ترك كنيم آن شهوات نفسانيه را، و اين بسيار مشكل است. شهوات جسمانى آسان‌تر است تركش تا شهوات بالاتر، تا برسيد به شهوات نفسانى. تا آن آخر انسان مبتلاست به اين شهوات نفسانى. و ضيافت اللَّه هم در آن عالم اين است كه ما دعوت شديم كه ترك كنيم اينها را. اينجا ظل آنجاست و آنجا روح اينجاست، و شهواتِ عقلانى هم كه در بسيارى از تمام عالم پرتو انداخته است، اين بالاتر از شهوات روحانى و نفسانى و جسمانى است، و ضيافت اللَّه هم در آنجاست كه آن هم ترك بشود. 🔅ضيافت اللَّه به ترك اين چيزهاست؛ براى اين‌كه ضيافت، رفتن در حضور آن كسى است كه انسان را دعوت كرده است. خدا دعوت كرده است، ما هم در اثر اين، در دنبال اين دعوت وارد مى‌شويم در ضيافت. 🔅آيا ما در اين ماه رمضان، در اين ضيافت وارد شده‌ايم و ترك كرده‌ايم شهوات جسمانى را؛ فضلًا از شهوات خيالى و شهوات نفسانى و شهوات عقلانى؟ اين ديگر هر كسى دست خودش است كه خيال كند، ببيند چه كرده است. آيا در محضر حق تعالى است كه دعوت كرده است ما را، ما رفته‌ايم در اين محضر؟ وارد شده‌ايم در اين محضر تا استفاده بكنيم يا وارد نشده‌ايم؟ 🔅در مسائل بالاتر از اينجا هم هست. اينها مراتبى است از آن ضيافت، فوق اين ضيافات كه آن ضيافت اهل معرفت است. خدا همه را دعوت كرده است به اين ضيافت، و اهل معرفت و كُمَّل از اوليا در آن ضيافت وارد مى‌شوند و مى‌توانند. 🔅البته نادرى مى تواند از عهده برآيد و فوق اين همه مقامات، آن جايى است كه ديگر ضيافتى در كار نيست؛ مضيفى و ميهمانى و مهماندارى و ضيافتى در كار نيست. آنچه در وهم تو نايد آن است كه اصل مسأله ديگر مى‌رسد به جايى كه ضيافتى در كار نيست. 📚صحيفه امام، ج20، ص: 268 👈با افق انقلاب اسلامی همراه باشید👇 🆔 @ofogh_es