وی با بیان اینکه مسائل اقتصادی از اولویتهای کشورمان است، اما این مسئله به معنای کنار گذاشتن فرهنگ دینی و قرآن نیست، تصریح کرد: امر به معروف و نهی از منکر امری فردی و اجتماعی است و به همین منظور برای امر به معروف و نهی از منکر باید نظام و دولت وارد شده و به فرموده قرآن کریم امتسازی کند تا تأثیرات اجتماعی داشته باشد.
رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم با اشاره به آیه پایانی سوره آل عمران مبنی بر«يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَصَابِرُوا وَرَابِطُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ» گفت: صبر فردی و اجتماعی و محور قرار دادن امام امت از دیگر شاخصههای انتخاب اصلح است، در واقع کسی که بهعنوان رئیسجمهور مردم انتخاب میشود باید تابع ولی فقیه باشد تا به پیروزی کشورمان منتج شود.
نقیب در پاسخ به اینکه کاندیدای اصلح را چگونه تشخیص بدهیم؟ بیان کرد: بررسی سوابق فردی، اجرایی، سلامت فردی، خانوادگی، فکری و سیاسی، بررسی مطیع بودن نسبت به امر ولایت فقیه، بررسی دلسوزی برای مردم و انقلاب، تلاشگری، صداقت، مشورت با صاحبنظران و آشنا با کاندیداها، توجه به وعدههای مطرحشده و مشاهده دقیق مناظرات انتخاباتی از راههای تشخیص یک کاندیدای اصلح است؛ همچنین باید بهطور هوشمندانه ملاحظه کنیم دشمنان از چه نوع گفتمانی حمایت میکنند.
وی با اشاره به اینکه هر کسی یک نامه عمل فردی و جمعی دارد، ادامه داد: نامه عمل جمعی هر فرد همانطور که خداوند در سوره جاثیه، آیه ۲۸ فرمود: «وَتَرَى كُلَّ أُمَّةٍ جَاثِيَةً كُلُّ أُمَّةٍ تُدْعَى إِلَى كِتَابِهَا» در روز قیامت هر امتی را با کتاب عمل او میسنجند و به همینخاطر همگی نسبت به جامعه و اتفاقات آن مسئولیت داریم و شرکت در انتخابات هم از مسئولیتهای اجتماعی هر شخص بهشمار میرود و شاهد دوم این مدعا هم خطبه سوم نهجالبلاغه است که حضرت فرمود: «اگر پشتوانههای مردمی نبود این جایگاه را نمیپذیرفتم»، در واقع امیرالمؤمنین(ع) هم برای عهدهدار شدن مسئولیت به مقبولیت اجتماعی اهمیت میدهد.
نقیب با اشاره به اینکه نامه امیرالمؤمنین(ع) به مالک اشتر سرشار از شاخصههای یک حاکم اصلح است، اظهار کرد: امیرالمؤمنین(ع) خطاب به مالک اشتر فرمود: «مردمی که همراه تو هستند یا برادران دینی تو، همکیش و هممرام تو هستند و یا انساناند و از باب انسان بودن باید مشکلات آنان را مرتفع کنی» همچنین در بخش دیگری از نامه فرمود: «ای مالک مهربانی به مردم و دوست داشتن آنها و لطف در حق ایشان را شعار دل خود کن.»
رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم گفت: زمانی که امیرالمؤمنین(ع) کمیل را که آنچنان مقام بالایی دارد که دعایی به او آموزش میدهد، والی یک منطقه میکند و نمیتواند بهخوبی از عهده این مسئولیت برآید در نامهای خطاب به کمیل شدیداً او را توبیخ میکند، همچنین حضرت(ع) در نامهای به ابن عباس از مفسران بزرگ زمان خویش، بابت شبهه مالی بهوجود آمده، شدیداً با او برخورد کرده است. برخورد امام علی(ع) با دو شخصیت معتبر تاریخی گواه این مطلب است که حاکم زمان باید نسبت به خواص سختگیرانهتر عمل کند تا نسبت به مردم.