حجتالاسلام والمسلمین سیدمحمد نقیب، رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در نشست «انتخاب اصلح از منظر قرآن کریم و نهجالبلاغه» که به همت خبرگزاری ایکنا در جهاددانشگاهی قم برگزار شد، با اشاره به داستان نامه حضرت سلیمان به ملکه سبا مبنی بر ارزیابی یک ملکه خوب بیان کرد: این داستان در آیه ۳۴ سوره نمل آمده است که فرمود: «قَالَتْ إِنَّ الْمُلُوكَ إِذَا دَخَلُوا قَرْيَةً أَفْسَدُوهَا وَجَعَلُوا أَعِزَّةَ؛ ملكه گفت پادشاهان چون به شهرى درآيند آن را تباه و عزيزانش را خوار مىگردانند»، با استناد به این آیه میتوان اولین شاخصه کاندیدای اصلح را عزیز کردن مردم و بخشیدن عزت به کشور در سطح داخلی و بینالمللی دانست.
وی با اشاره به اینکه دوستی با خداوند دومین شاخصه کاندیدای اصلح است، افزود: خداوند در آیه ۵۴ سوره مائده فرمود: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا مَنْ يَرْتَدَّ مِنْكُمْ عَنْ دِينِهِ فَسَوْفَ يَأْتِي اللَّهُ بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ وَيُحِبُّونَهُ؛ ای گروهی که ایمان آوردهاید، هر که از شما از دین خود مُرتد شود بهزودی خدا قومی را که بسیار دوست دارد و آنها نیز خدا را دوست دارند»، دوستی با خداوند توأم با همراهی و اطاعت از خداوند است که حضرت علی(ع) در نامه معروف، مالک اشتر را به دوستی با خداوند و اطاعت از او امر میکند زیرا فرد در کنار تخصص و مهارتی که دارد اگر تقوا نداشته باشد دچار لغزش خواهد شد.
نقیب با بیان اینکه دوستی با مؤمنان و دشمنی با کافران سومین شاخصه است، اظهار کرد: در ادامه این آیه فرمود: «َذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْكَافِرِينَ؛ نسبت به مؤمنان سرافکنده و فروتن و به کافران سرافراز و مقتدرند» اشاره به این شاخصه در سوره فتح، آیه ۲۹ نیز آمده که فرمود: «أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ؛ كسانى كه با اويند بر كافران سختگير و با همديگر مهربانند»؛ شهید جمهور، الگوی قرآنی ارتباط و همراهی و عزیز کردن مردم را بهخوبی اجرا و پیادهسازی کردند.
وی با اشاره به اینکه ایجاد وحدت بین مردم از چهارمین شاخصههای یک کاندیدای اصلح است، ادامه داد: خداوند در آیه چهارم سوره قصص فرمود: «إِنَّ فِرْعَوْنَ عَلَا فِي الْأَرْضِ وَجَعَلَ أَهْلَهَا شِيَعًا يَسْتَضْعِفُ طَائِفَةً مِنْهُمْ يُذَبِّحُ أَبْنَاءَهُمْ وَيَسْتَحْيِي نِسَاءَهُمْ؛ همانا فرعون در سرزمین مصر برتریجویی و سرکشی کرد و مردمش را گروه گروه ساخت، در حالی که گروهی از آنان را ناتوان و زبون گرفت، پسرانشان را سر میبرید، و زنانشان را برای بیگاری گرفتن زنده میگذاشت» با استناد به این آیه، رئیسجمهور نباید یک حزب و گروهی را به دیگری برتری بدهد و سبب ایجاد تفرقه بین مردم شود.
نقیب با بیان اینکه امانتداری و امین بودن پنجمین شاخصه انتخاب اصلح بهشمار میرود، بیان کرد: امین بودن سبب اعتماد مردم به پیغمبر اکرم(ص) شد، همچنین در داستان حضرت موسی(ع) و شعیب همانطور که در آیه ۲۶ سوره قصص آمده است: «إِنَّ خَيْرَ مَنِ اسْتَأْجَرْتَ الْقَوِيُّ الْأَمِينُ؛ او را استخدام كن چراكه بهترين كسى است كه استخدام میكنى هم نيرومند و در خور اعتماد است.» با استناد به این آیه کسی لایق استخدام شدن بر کاری است که توانمند و امانتدار باشد.
وی با بیان اینکه نماز بهعنوان یک فریضه الهی و نمادی از شعائر و فرهنگ دینی است، افزود: برپا داشتن نماز، پرداخت زکات و امر به معروف و نهی از منکر نیز از شاخصههای یک انتخاب اصلح است، همانطور که خداوند در آیه ۴۱ سوره حج فرمود: «الَّذِينَ إِنْ مَكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآتَوُا الزَّكَاةَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنْكَرِ؛ آنان که خدا را یاری میکنند آنهایی هستند که اگر در روی زمین به آنان اقتدار و تمکین دهیم نماز به پا میدارند و زکات میدهند و امر به معروف و نهی از منکر میکنند.»
نقیب بیان کرد: در تمام ادوار گذشته مناظرات کاندیداهای ریاست جمهوری که برگزار شده است، جای خالی فرهنگ دینی و قرآنی در سخنان کاندیداها به چشم میآید و متأسفانه این آسیب همچنان ادامه دارد و جایگاه قرآن و نهجالبلاغه در مناظرات مشخص نیست، این آسیب تنها شامل حال کاندیداها نمیشود و بلکه مجریان و کارشناسان حاضر در مناظرات هم در مورد فرهنگ قرآنی و مسئولیت رئیسجمهور در برابر قرآن کریم و ترویج فرهنگ دینی در جامعه پرسشی مطرح نمیکنند؛ در حالی که فرهنگ نباید در موسیقی، سینما و تئاتر خلاصه شود و در کشور اسلامی باید فرهنگ را عام دیده و قرآن و دین را در قالب برنامههای فرهنگی کاندیداهای ریاست جمهوری مشاهده کنیم.