💠 تصریح ابن حجر هیتمی بر دلالت آیه ۶۴ سوره نساء بر مشروعیت شد رحال محمد باغچیقی از منظر وهابیان، سفر به نیت زیارت قبور امری حرام و ممنوع است.[۱] حال آنکه ادله متعددی بر مشروعیت شد رحال (یا همان سفر به نیت زیارت قبور) دلالت می کنند. آیه ۶۴ سوره مبارکه نساء از جمله این ادله است که ابن حجر هیتمی از علمای معروف اهل سنت در راستای تبیین دلالت آیه مذکور بر جواز سفر به نیت زیارت قبور چنین تصریح می کند:«ان زیارته (صلی الله علیه وآله) مشروعه مطلوبه بالکتاب والسنه والاجماع الامه وبالقیاس. اما الکتاب فقوله تعالی: “ولو انهم اذ ظلموا انفسهم جاءوک فاستغفروا الله واستغفر لهم الرسول لوجدوا الله توابا رحیما” دلت علی حث الامه علی المجی الیه (صلی الله علیه وآله) والاستغفار عنده واستغفاره لهم وهذا لا ینقطع بموته .… ان الایه الکریمه طالبه للمجی الیه من بعد ومن قرب بسفر وبغیر سفر»[۲] زیارت رسول خدا (صلی الله علیه وآله) امری مشروع و مطلوب است که مشروعیت آن بواسطه قرآن کریم، سنت، اجماع امت و قیاس قابل اثبات است. در قرآن کریم، مشروعیت زیارت حرم مطهر نبوی (صلی الله علیه وآله) و سفر به سوی آن، با آیاتی همچون آیه ۶۴ سوره نساء «و لو انهم اذ ظلموا انفسهم جاءوک فاستغفروا الله و استغفر لهم الرسول لوجدوا الله توابا رحیما» اثبات می شود. این آیه بر آن دلالت دارد که گناهکاران می توانند به محضر رسول خدا (صلی الله علیه وآله) مشرف شده و از آنحضرت بخواهند که برایشان استغفار فرماید. مسلما با رحلت پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) این مسئله پایان نمی یابد بلکه پس از وفات ایشان نیز مسلمانان می توانند به حرم مطهر نبوی (صلی الله علیه وآله) مشرف شده و از ایشان درخواست کنند تا برایشان استغفار نماید. ……. بنابراین آیه محل بحث، آیه ای عام است پس تشرف به حرم مطهر نبوی (صلی الله علیه وآله)، خواه از راه دور باشد یا نزدیک، با سفر کردن توام باشد یا بدون سفر کردن، تحت شمول آیه بوده و لذا امری مشروع به حساب می آید. 📌پی نوشت : ۱. در کتاب «فتاوی اللجنه الدائمه» چنین می خوانیم: «لا يجوز شد الرحال لزيارة قبور الأنبياء والصالحين وغيرهم، بل هو بدعة»؛ الدویش، احمد، فتاوی اللجنه الدائمه، ج۱، ص۴۳۱، رياض، رئاسة إدارة البحوث العلمية والإفتاء، بی تا. ۲. هیتمی، ابن حجر، الجوهر المنظم فی زیاره القبر الشریف النبوی المکرم، ص۱۷ و ۱۸، قاهره، مدبولی، چاپ اول، ۲۰۰۰م.