پشت پرده
حمایت حمید اسماعیل زهی از موجودیت رژیم صهیونیستی؛ تغییر موضع وی در قبال صهیونیسم به چه معناست؟ 🔹دی
❌❌در بستر نمادهای دینی داستان در زاهدان متفاوت از اپوزیسیون داخلی و خارجی است. در جامعه مذهبی ایران در طول تاریخ معاصر تمامی تحولات اساسی از نهضت تنباکو، انقلاب مشروطه، ملی شدن نفت و انقلاب اسلامی از بستر دین و نمادهای دینی برای بسیج توده های مردم استفاده شده است. محور این تجمع توده ها نیز عالمان دینی بوده اند: میرزای شیرازی در نهضت تنباکو، آیت الله بهبهانی، طباطبایی و آخوند خراسانی در مشروطه، آیت الله کاشانی در ملی شدن نفت و امام‌خمینی در انقلاب اسلامی جلودار و پیشگام اتحاد و بسیج توده های مردم بوده اند. این به خاصیت اتحاد آفرین مذهب باز میگردد. این یعنی بدون عنصر مذهب در جامعه ایرانی براحتی امکان ایجاد اجماع وجود ندارد و هنوز عنصر دیانت کارگر است. این مدل در سیستان و بلوچستان با محوریت مسجد مکی و شخص عبدالحمید در جریان می باشد. علاوه بر بلوچ بودن با مرکزیت و تمرکز بر روی شکاف مذهبی سنی و شیعه تلاش دارد در پی شکست پروژه اغتشاشات با عنصر مذهب به جنگ مذهب برود. در این مدت تمامی حرکات و تحریکات با پیوست مذهبی، در مسجد مکی زاهدان و حول محور سخنران دینی شکل گرفته است. بیگانگان بخوبی می دانند که این مدل در جامعه ایرانی بصورت سنتی نتیجه میدهد و در نهایت می تواند ختم به نزاع شود. مواضع اخیر مولوی عبدالحمید آنقدر تند و ساختارشکنانه می باشد که او از مواضع سال‌های گذشته خود نیز عبور کرده است. شکاف مذهب(سنی و شیعه) در کنار شکاف قومی آخرین تنفس مصنوعی به ناامنی در ایران است. این التهاب آفرینی عبدالحمید ادامه خواهد داشت. پ ن : همیشه هزینه سازش بیشتر هست مرگ یکبار شیون هم یک بار تا این درد مزمن نشده درمان باید بشود @orve313