❓سؤال سلام علیکم شهید مطهری در یکی از سخنرانی هایشان از قول خواجه عبدالله انصاری می فرماید .۱. بدی را بدی کردن سگ ساری است ۲. خوبی را خوبی کردن خر کاری است . ۳. بدی را خوبی کردن کار خواجه عبدالله انصاری است . این مورد را خود ایشان می فرماید ۴. نیکی را بدی کردن کار ما مردم ایرانی است . بنده برای مورد اول و سوم مشکلی ندارم اما مورد دوم و چهارم بی احترامی نیست و نیکی را نیکی کردن مگر خداوند در قرآن نمی فرماید . می شود توضیح بفرمایید ✅ پاسخ: بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم ادبیات، خوب نیست. قرآن می فرماید هل جزاءُ الإحسان، الإحسان» آیا جزای نیکی، جز نیکی است؟ پس اگر انسان در مقابل نیکی نیکی کرد، خب وظیفه‌اش را انجام داده. بله بهتر است که انسان، عرض کنم که حتّی بدی را هم با خوبی جبران بکند. امّا این هم کلّیت ندارد؛ این اگر باشد می شود مسیحیت. همان که انجیل می گوید اگر کسی سیلی به صورت شما زد، به سمت راستتان زد؛ سمت چپ تان را هم بیاورید تا بزند! خواست قبایتان را بِبَرَد، ردایتان را هم بدهید بِبَرَد! نه این درست نیست که بگوییم که اگر یک انسان زورگوی قلدرِ بی ادب آمد زد توی گوش ما، و ما هم بتوانیم از خودمان دفاع بکنیم، بگوییم نه من بدی ایشان را با خوبی می خواهم جبران کنم. نه کلّیت ندارد. اما خب حالا اگر در فضای ایمانی باشد، خوب است که انسان حتی بدی آن شخص مؤمن را هم، با خوبی جبران کند. نه این کلّیت دارد، نه آن دو تای دیگرش، که[ می گوید] بدی را بدی کردن سگ ساری است، یعنی چه؟ ما در قرآن داریم که « فمن اعتدی، اعتدی علیه » خودِ "اعتدی" یعنی تجاوز، یعنی اگر تجاوز کرد، شما هم تجاوز کنید. «جزاءٌ سیّئةِ سیّئةُ مثلها» "سیّئه"؛ نمی گوید جزاءُ السیئة مثلا فرض کنید که «حسنةُ الاسلام» نه. [می فرماید]جزاءُ سیئةِ سیئةُ مثلها» بدی را با بدی جبران کنید. نه. این که بگوییم که[بدی را با خوبی جبران کردن کلّیت دارد و مطلق است] اینها گفتم در فضای اخلاق و در فضای عرفان که حاج عبدالله دارد صحبت می کند، آن یک حرف است. اما در جامعه، حرف، حرف دیگری است. 🖊پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐