❓سؤال :
با توجه به عبارت مولا در نهج البلاغه پس از ضربت خوردن :
«مِن كَلامِهِ قَبلَ شَهادَتِهِ
إن أبقَ فأنا وَلِيُّ دَمي ،
و إن أفنَ فالفَناءُ مِيعادي ،
و إن أعفُ فَالعَفوُ لي قُربَةٌ ،
و هُوَ لَكُم حَسَنَةٌ ،
فَاعفوا أ لا تُحِبّونَ أن يَغفِرَ اللّه ُ لَكُم؟ !»
چرا امام مجتبی علیه السلام ابن ملجم مرادی لعنه الله را نبخشید؟
✅ پاسخ : بسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم
شهادت امیرالمؤمنین علیه السّلام دو حیثیّت داشت ، یک حیثیّت که پدر امام مجتبی به شهادت رسیده ، کشته شده و او حق قصاص داشت. این را می توانست از آن بگذرد . این را می توانست عفو کند ، بگوید من این حق را بخشیدم و قاتل پدرم را قصاص نمی کنم .
اما یک عنوان دیگری امیرالمؤمنین داشت ؛ خلیفۂ خدا !
امیرالمؤمنین علیه السّلام ، به شهادت رسیده ، یک !
امام مجتبی علیه السّلام الان حاکم شرع است ، دو !
این [جا] دیگر جرم ، جنبۂ عمومی پیدا کرده ،[امام مجتبی] از حق خودش می تواند بگذرد ، [اما]از حق مردم که نمی تواند بگذرد ، از حق خدا که نمی تواند بگذرد .
امام مجتبی از این حیث دوم ، مدّعی العموم است . و[حالا] حقی که حق همۂ مردم است ضایع شده و او باید این حق مردم را استیفا بکند . این جا دیگر حق شخصی خودش نیست که بگوید من از حق خودم گذشتم .
امام مردم ، ولیّ خدا کشته شده ، همۂ مردم همه حق دارند.
شما در زیارت عاشورا می گویید طلب ثاری من خودم خونخواه خودم هستم ؛ شما خودتان را خونخواه امام حسین می دانید ، درست هم است شما خونخواه امام حسین هستید .
امیرالمؤمنین علیه السّلام هم ثارالله بود ، می گویید که السّلامُ علیکَ یا ثاراللّه و ابن ثاره ، امیرالمؤمنین را هم شما ثاراللّه می دانید .
خب همۂ مردم خونخواه مولا امیرالمؤمنین هستند ، خودِ خدا خونخواهش است .
امام مجتبی به عنوان مدّعی العموم ، به عنوان امام ، حق خودش را می بخشد [امّا] حق خدا را که نمی تواند ببخشد ، حق مردم را که نمی تواند ببخشد .
از این جهت باید حکم الهی را دربارۂ ابن ملجم اجرا بکند.
این [اجرای حکم] غیر از آن حق قصاص شخص خودش است .
🖊پیاده شده از صوت استاد
⏪⏪ کانال اصول دین
استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐