❓سوال : در مورد فلسفه وجود ولی و امام حاضر ،واسطه فیض الهی بودن در هر زمان را عنوان می کنند در عین حال می گویند برای هدایت باطنی نیاز به حضور جسمی و فیزیکی ولی و امام نیست. سوال این است : آیا امام و ولی ای که از دنیا رفته نمی تواند واسطه فیض به مخلوقات باشد و یا نمی تواند هدایت به امر را داشته باشد؟ ✅ پاسخ : بسم الله الرحمن الرحیم این که ان ها هم اگر خدا اجازه بدهد می توانند با وجود ملکوتیشان واسطه فیض باشند یا حتی با ان وجود ملکوتیشان هدایت به امر داشته باشند، که در ان تردید نیست. [اما ] چرا! می توانند[هدایت به امر] داشته باشند اما نقش امام فقط این دو تا که نیست؛ الان امام اگر بخواهند همه مسلمان ها در یک امر خلافی با هم اجماع بکنند امام نمی گذارد؛ اگر علما اشتباه بکنند شیخ مفید مثلا فتوای اشتباه داده ، امام تصحیحش می کند. چه عده زیادی که در طول عمر در طول تاریخ غیبت کبری یا غیبت صغری امام این ها را دستگیری کرده و هدایت کرده یعنی حتی ان نقش وجود ناسوتی امام بسیار پر رنگ است. هیچ چیز[غیر از امام] نمی تواند این نقش را ایفا بکند. این را نمی شود گفت که از وجود ملکوتی اهل بیت علیهم السلام استفاده بشود خود وجود ناسوتی لازم است که ان ها [امامانی که از دنیا رفتند] دیگر وجود ناسوتیشان نیست و ان ها فقط وجود ملکوتی دارند. نقش های امام به این چند تا منحصر نمی شود. و امام هم باید در بین مردم باشد منتها حالا به دلایلی که یکی اش نخواستن مردم و بی همتی و بی لیاقتی مردم باشد امام در غیبت به سر می برد اما غیبتش هم غیبت تام نیست.امام در پشت پرده غیبت مثل خورشید پشت ابر می ماند. خورشید اگر نباشد بر زمین حیات نیست، حرارت نیست، نور نیست و زندگی امکان ندارد. ولی اگر [خورشید] باشد حالا پشت ابر هم باشد، نور و حرارت و حیات و این ها هست. بله مردم از بخشی از وجودش محروم هستند که این محرومیت هم مقصرش خود مردمند. 🖋پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐