اشکالات جمع روایات در زمان خلیفه اول و دوم؛
۱- روایاتی که در بخش جمع آوری قرآن در حیات پیامبر بیان کردیم کافی است که روایات جمع قرآن در زمان ابوبکر وعمر را از اساس مخدوش سازند.
نگارش وحی توسط گروه انبوهی از نویسندگان با اشراف و نظارت پیامبر بر کار آنان و وجود مصاحف متعددی از قرآن در دست صحابه و عرضه آن مصاحف از طرف آنان بر پیامبر همه و همه دلایل روشنی هستند که در آن دوران قرآن در سینه های مسلمانان پراکنده نبوده است تا کسی در زمان خلفا بخواهد آن را جمع کند.
۲- روایات جمع قرآن در زمان خلفا ،حداقل بخشی از آیات قرآن را متکی به گواهی یک یا دو نفر معرفی کردند که با نقل تواتری قرآن مخالفت آشکار دارند و از این رو هیچ تردیدی در رد و انکار آن روایات نباید لحاظ کرد. یعنی چگونه می توان تصور کرد که تنها ابو خزیمه انصاری یا بنابر دیگر نقل ها و خزيمة بن ثابت از آیه و یا آیاتی از قرآن آگاه بودند به گونه ای که دیگر اصحاب حتی امیرالمومنین (ع) از آن بی خبر مانده باشند.