سنجه‌های توحیدی انتخاب اصلح 🔹اساس انقلاب امام، معرفت توحیدی بود و تمنای امام این بود که اسرار توحید بر همگان آشکار شود و آرزو داشت صورت و سیرت جامعه، قرآنی شود. از این منظر، شاخص‌های اصلی ما برای انتخاب رئیس‌جمهور باید قرآنی باشد وگرنه دچار خسارت دنیا و آخرت شده‌ایم. سابقاً در کانال اندیشکده تثبیت برخی از سنجه‌های توحیدی انتخاب اصلح عرض شد و در این مطلب به ابعادی دیگر از آن اشاره خواهد شد. 🔹قرآن کریم، ثنویت‌هایی مطرح می‌کند که دوگان عقل و جهل یکی از مهم‌ترین آن‌هاست. مبتنی‌بر این دوقطبی قرآنی، بخشی از جامعه که عاقل‌ اند، تابع الله هستند و به دنبال حاکمیت الله بر جامعه می‌باشند. و بخشی از جامعه که جاهل‌ اند، تابع هوای نفس‌اند و به دنبال حاکمیت هواهای نفسانی بر جامعه هستند. گروه اول، با تبعیت از الله، زمینه‌ عقلانی شدن جامعه و حرکت به سمت جامعه هجری را فراهم می‌کنند و گروه دوم با تبعیت از هوای نفس، زمینه جاهلیت مدرن و عقب‌گرد به سمت تحجر لیبرال را مهیا می‌سازند. انتظاراتی که یک عاقل در زیست اجتماعی‌ خود دارد، انتظار پیاده شدن قسط و عدل، دفاع از نوامیس، وجود غیرت و غلبه مروت و فتوت و صالح شدن جامعه است و انتظاراتی که یک جاهل در زیست اجتماعی خود دارد، مطالبه حاکمیت هواهای نفسانی، بی‌غیرتی و بی‌حیایی، اختلاط زن و مرد، تفوق پورنوکراسی و فاسد شدن جامعه است. 🔹در این انتخابات با صرف‌نظر از جریانات فرعی، تقابل اصلی میان مذهبی‌صورتی‌ها و انقلابی‌هاست. مذهبی‌صورتی‌ها که تا سالیان آتی در جریان لیبرال جامعه حل می‌شوند، خواهان کوتاه آمدن حاکمیت در قبال هوای نفس جاهلان است اما انقلابیون که طرح‌های جایگزین دارند، خواهان حاکمیت قرآن در جامعه و تحقق عدل و قسط اجتماعی هستند. 🔹از سوی دیگر، یکی از سنجه‌هایی که «دعای عرفه» به ما معرفی می‌کند، سنجه‌ی «وفای به عهد» و در نقطه مقابل آن «نقض عهد» است. منظور از «عهد» در اینجا، عهد ولایت است و لذا کسانی شایستگی حاکمیت بر جامعه اسلامی دارند که در وفای به ولایت و تبعیت از ولیّ امر جامعه، پیشتاز باشند. برخی از نامزدهای موجود نه‌تنها در عمل تابع ولیّ امر نیستند بلکه مانع «بسط ید» ولایت می‌شوند و او را دچار «قبض ید» نموده و دست و پای او را از حرکت بازمی‌دارند. 🔹سنجه‌ی دیگر، سنجه‌ی دفاع از پابرهنگان است. امام خمینی (ره) فرمودند: «مردم شجاع ایران با دقت تمام به نمایندگانی رأی دهند که متعبد به اسلام و وفادار به مردم باشند و در خدمت به آنان احساس مسؤولیت کنند و طعم تلخ فقر را چشیده باشند و در قول و عمل مدافع اسلام پابرهنگان زمین، اسلام مستضعفین، اسلام رنجدیدگان تاریخ، اسلام عارفان مبارزه جو، اسلام پاک طینتان عارف و در یک کلمه، مدافع اسلام ناب محمدی باشند و افرادی را که طرفدار اسلام سرمایه داری، اسلام مستکبرین، اسلام مرفهین بی درد، اسلام منافقین، اسلام راحت طلبان، اسلام فرصت طلبان و در یک کلمه، اسلام آمریکایی هستند، طرد نموده و به مردم معرفی نمایند.» 🔹سنجه‌ی دیگر، «ذبحت» است. درس عید قربان به ما این است که هر قدرتی خداوند به ما داد، ذبح کنیم و در راه حق، قربانی نماییم. نتیجه‌ی نهایی تقابل «بیع» و «ربا» -که در قرآن کریم مطرح شده- آن است که «بیعت» موجب «ذبح» می‌شود و «ربا» موجب «ربح». از این منظر، سعی ما باید این باشد که پس از «بیعت» با خدا، «ذبحت» را رقم بزنیم. این امر در شهید رئیسی مشهود بود. باید ببینیم از شش نامزد موجود کدامیک به این امر نزدیک‌تر است. 🔹 قرآن کریم در ماجرای یوسف نبی و در ماجرای طالوت، شاخص اصلی انتخاب حاکم را حفیظ بودن و علیم بودن می‌داند و نه نسبت‌ها و روابط مالی و مادی. لذا طالوت (به معنای حاکم مطلوب) برای جامعه اسلامی حاکمی است که علاوه بر تعهد، مبانی فکری متقنی داشته باشد. چنین حاکمی اولاً باید مبانی معرفتی کاملی داشته باشد و ثانیاً تبعیت محض از ولی امر (در آن زمان اشموئیل نبی) داشته باشد. 🔹از افراد موجود، پزشکیان و پورمحمدی صراحتاً مبتنی‌بر هوای نفس حرف می‌زنند. قالیباف هم صرفاً تکنوکرات است و مذهبی‌صورتی‌ها را جذب می‌کند. می‌گویند زاکانی از حیث قلدری از جلیلی بهتر است. گرچه قلدری از شاخص‌های مهم است اما اگر امر دائرمدار بین قلدری و بین مبانی فکری باشد، مبتنی‌بر شاخص‌های قرآنی و بیانات امام خامنه‌ای، مبانی فکری قوی، مهم‌تر و ضروری‌تر از قلدری است زیرا مبانی فکری است که به رفتار شخص جهت می‌دهد. کسی که مبانی قوی نداشته باشد، قطعاً لغزش خواهد کرد. امام خامنه‌ای در آخرین دیدارشان مهم‌ترین شاخص را چنین فرمودند:«ببینید چه کسی به ملاکهای انقلاب نزدیک‌تر است و توانایی کار در جهت ملاکهای انقلاب دارد.» ✅ ضمن احترام به همه نامزدها و ضمن اینکه که به هر شش نفرشان نقدهایی وارد است اما نامزد اصلح را قطعاً می‌دانم. ✍️ اندیشکده تثبیت| امیر حسینی 🇮🇷🌐 @tahlile_siasie_nab