سعید دینی 📗📙📕📗📙📕📗📙📕📗📙 ⚫️🔴🔵⚫️🔴🔵⚫️🔴🔵⚫️🔴🔵 🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴 @ostadahadi 🌹🍃🌾🌷🍃🍀🍃 🍃🌾🌷🍃 🌾🌷🍃 🌷🍃 /1/27 @ostadahadi دومین دلیلی که برحلیت دبس (شیره) بعد از غلیان ذکر کردند این است که گفته اند موضوع حرمت در عصیرعنبی مجرد غلیان است وقتی دبس، بجوشد صرف این جوشیدن باید باعث شود که دبس حرام شود لکن چرا حکم به حرمت دبس نمی دهیم بخاطراین است که موضوع عوض شده است موضوع حرمت، مشروب است اما دبس، مشروب نیست بلکه ماکول است لذا حکم به حلیت دبس بعداز غلیان می دهیم مثلا در روایت حمادبن عثمان از امام صادق ع دارد که سالته عن شرب العصیر قال تشرب مالم یغل فاذا غلی فلا تشربه امام تاکیرد برشرب عصیر دارد که اگرعصیرمادامی که مشروب است و هنوز سفت نشده و شیره نشده به مجرد اینکه جوش اید شربش حرام است قطعا شامل دبس نمی شود چون شیره مشروب نیست بلکه ماکول است به نظرمااین دلیل کافی نیست:چون اولا در برخی از روایات حرمت برروی شرب العصیر مترتب نشد بلکه حرمت برروی نفس عصیر مترتب شد ونفس عصیرشامل هم عصیری که مشروب است و هم عصیری که دبس شده و جزء ماکولات شده می شود مثل صحیحۀ عبدالله بن سنان دارد که کل عصیراصابته النارفهو حرام دیگر ندارد که شرب. عصیر هم مطلق است هم شرب و هم دبس را می گیرد ثانیا دبسیّت بخاطراین است که مادۀ شیرینی زیاد شده و کثرت مادۀ حلویّه موجب نمی شود که دبس را از عصیربودن خارج کند همانطوری که انجماد روغن را از حقیقت خارج نمی کند همچنین سفت شدن شیره باعث نمی شود که اورا از حقیقت عصیرخارج کنیم دلیل3/ غایت حلیت گرچه ذهاب ثلثین است ولی ملاک، ذهاب ثلثین نیست بلکه ملاک حلیت و حرمت اسکار و عدم و اسکاراست. دبس، وقتی می جوشد اسکارندارد اگرچه ذهاب ثلثین نشده لذا وجهی برای حرمت دبس نیست چون دبس وقتی بجوشد مسکرنیست وقتی مسکرنبود حرام و نجس نیست جواب: مشهورفقها بلکه اجماع فقها برطهارت عصیر، ذهاب ثلثین است و کاری به اسکارندارد اتفاقا حتی یذهب ثلثاه و بقی ثلثه بمنزلۀ علت غائی است برای حلیت عصیروقتی که بجوش اید البته در اوائل بحث گذشت و نیازی به تکرار نیست. پس نتیجه فتوا این شد که اگر دبس بجوشد حرام است درادامه دارد که وعلی هذا حال که عصیرشیره شد و شیره قبل از ذهاب ثلثین حرام شد نحوۀ حلیتش این است که توسط حرارت و سوزاندن دو سومش برود بهتران است که مقداری اب به شیره اضافه کنند آنگاه دو سومش را بسوزانند بدون هیچ اشکالی حلال است وعلی هذا فاذا استلزم ذهابُ ثلثین احتراق ....فالاولی ان یصب علیه مقدارمن الماء فاذا ذهب ثلثاه حل بلا اشکال اگر دو ثلثش رفت بدون اشکال حلال است منظور از این اولی چیست؟ ایا اسم تفضیل است یا وصف است؟ اگروصف باشد دلالت بربرتری می کند یعنی بهتر است و دلالت برترجیح می کند اما اگر اسم باشد دلالت برتعیین می کند اولی الارحام بعضهم اولی ببعض در مساله ارث می گویند اولوالارحام نسبت به ارث اولی هستند وصف نیست بلکه اسم است یعنی متعینا همین است که فرزندان میت مستحق ارث اند نه دیگران. اما گاهی دلالت بر تفضیل می کند مرحوم خوئی این اولی را وصفی گرفته اند یعنی با سوختن می توانید دو سوم دبس را بسوزانید ولی بهتران است که اب بران بریزید انگاه اب را بجوشانید تا 2سومش برود. عن ابی عبدالله ع قال فی رجل اخذ عشرة ارطال من عصیرعنب فصب علیه عشرین رطل مائا و طبخها حتی ذهب منه عشرون رطلا و بقی عشرة ارطال ایشرب شرب ذلک ام لا گفت 10 سطل اب انگور دارم و 20 سطل اب به ان اضافه می کنم تا 20 لیتران بجوشد و 10 لیتر بماند ایا می توانم بنوشم فرمود اگردو سومش برود و یک سومش بماند حلال است خود این دلالت دارد براینکه برای سوزاندن عصیر نیازمند به این است که ابی به ان اضافه کنند اللهم الا ان یقال مگر اینکه گفته شود مورد سوال، کیفیت ساختن و پختن عصیربود اما جواب کلی است که اگر دو سومش برود حلال است این دلالت برتعیین نمی کند چه خودش طُبِخ چه با اب طُبِخَ . کشمش و تمرو ممیز اگر در اب گوشت یا مطلق پختنی ها ریخته شود اگرچه جوشیده شود جایزاست اکل انها به هر کیفیتی که باشد بنا براقوی. (استاد احدی قبول ندارد و فرمود اگر به حد از هم پاشیدن برسد خوردنش جایز نیست: یجوز اکل الزبیب و الکشمش بشرط عدم انشقاق الحبه و خروج مائها ومزجها مع المرق بشرط اینکه جوش نیاید و ابش داخل ابگوشت یا برنج نریزد) 🌷🍃 🌾🌷🍂 🍃🌾🌷🍃 🌹🍃🌾🌷🍃🍀🍃 📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖 @ostadahadi 🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴