📜 نهج ابلاغه
🗓 شنبه ۱۳ ابان ۱۴۰۲ | ۱۹ ربیع الثانی ۱۴۴۵
🎤 استاد مهندس علی اصغر اکبری طرشتی
تعلیم و تربیت فرزندان با قران و تأویل آن
حضرت در نامه 31 قسمت نهم می¬فرمایند: و ان ابتدک بتعلیم کتاب الله عز و جل و تاویله
یعنی من چنین دیدم که در ابتدا و آغاز کتاب خدا را همراه تأویل ان به تو تعلیم دهم
و شرائع الاسلام و احکامه و حلاله و حرامه
یعنی شرائع اسلام به همراه احکام و حلال و حرامش به تو تعلیم دهم طبق این فراز بر هر مسلمان مخصوصا شیعه واجب است که فرزندانشان را تعلیم قرآنی دهند آن هم نه اینکه فقط قرآن را حفظ کند و یا قرائتش را یاد بگیرد بلکه آموزش قران همراه با تأویلش را آموزش دهند
دقت بفرمایید حضرت می¬فرمایند: وظیفه مسلم است که به فرزندانش قرآن را با تأویل تعلیم دهد. در قرآن کریم سوره آل عمران آیه 7 نمی¬داند تاویل قرآن را مگر خدا و راسخین در علم. اول سوال می¬شود که خود تأویل کیست؟ تأویل علم به باطن قرآن است یعنی در مثال می¬توانیم بگوییم مثل روح و بدن که بدن ظاهر است و روح باطن است همانطور که ملاحظه می¬فرمایید اراده خداوند که یفعل ما یشاء است و یحکم ما یرید می¬باشد که تأویل قرآن را که خودش علمی الهی است در سینه و صدور و ارواح و نفسهای 14 معصوم قرار بدهد و دیگران برای فهم تأویل به اینها مراجعه کند که اینها راسخین در علم هستند که علم قران را خدا در سینه اینها قرار داده چنانچه در سوره عنکبوت آیه 49 خداوند می¬فرمایند
بلکه آیات و بینات قرآن را خداوند در سینه کسانی قرار دادهاست که علمش را داده است و به جز ستمگران و ظالمان کسی مجادله و انکار نمی¬کند
و یا در سوره انعام ایه 59 آمده است: و لا رطب و لا یابس الی فی کتاب مبین یعنی هیچ تر و خشکی نیست مگر اینکه در قرآن است شما می¬دانید که در ظاهر قرآن نیست که نماز صبح دو رکعت نماز ظهر یا عصر چهار رکعت و نماز مغرب 3 رکعت و نماز عشاء 4 رکعت اما در باطن قرآن هست در سوره رعد آیه 43 خداوند می¬فرماید کسانی¬که کافر شدند که تو پیامبر نیستی بگو این برای من کافی است که خدا و آن کسی که خداوند علم کتاب را در او قرار داده است بین من و شما شهادت می¬دهد
یا در سوره یس آیه 12 آمده است: یعنی خداوند همه چیز را احصاء و شمارش کرده و در امام مبین قرار داده است
پس اگر ما بخواهیم طبق فرموده امیرالمومنین قرآن را با تأویلش به فرزندانمان بیاموزیم باید به این 14 نور مقدس مراجعه کرده و علم کتاب را از آنها بگیریم