✅ دومین معنایش آن است که عده‌ای امام سجاد(ع) را به عنوان امام و حجت خدا روی زمین قبول نداشتند. حداکثر معتقد بودند ایشان فقیه است، اما تمام مسلمانان، پیامبر(ص) را به عنوان حجت شرعی قبول داشتند. بنابراین ایشان ترجیح می‌دهد شخصاً اظهار امامت و حجیت نکند، اما از رسول خدا(ص) به عنوان حجت استفاده کند و اقوال فقهی خود را با عنوان «قال رسول‌الله» مطرح بفرماید. ♦️ خنثی‌سازی توطئه تبلیغاتی دشمن با اقدامات تفسیری امام سجاد(ع) ✅ دومین جریانی که امام سجاد(ع) با آن مواجه بودند، قاریان قرآن بود. پس از رحلت پیامبر(ص) همان طور که در حوزه نقل روایات با رکود مواجه بودیم، در حوزه تفسیر قرآن نیز همین گونه بود. امام سجاد(ع) که با قاریان ارتباط دارد، ایشان را دعوت به قرائتِ همراه با تدبر می‌کرد. خود ایشان نیز هر زمان فرصت داشت، به تفسیر قرآن می‌پرداخت. در کتاب مسند کتاب عطاردی بابی به نام «باب‌القرآن» وجود دارد. در این بخش 122 حدیث تفسیری از قول امام سجاد(ع) ذکر شده است. برخی از این احادیث جنبه احتجاجی دارد؛ احتجاج یعنی در حقیقت یک حجتی برای نقل فضایل اهل‌بیت(ع) است. به عنوان نمونه وقتی امام سجاد(ع) پس از واقعه عاشورا وارد شام می‌شود، با شادی اهل شام مواجه می‌شوند؛ زیرا تصور می‌کردند امام حسین(ع) خارجی است و علیه خلیفه وقت قیام کرده است. ❔ خطبه امام سجاد(ع) چگونه منطق سقیفه و کاخ یزید را متزلزل کرد؟ ✅ در چنین شرایطی امام سجاد(ع) با پیرمردی شامی برخورد کرد که به اهل‌بیت(ع) جسارت می‌کرد. به او فرمود: «پیرمرد، قرآن خوانده‌ای؟» گفت:بله. فرمود: آیا این آیه را می‌دانی: «قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَیْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبى؛ بگو جز مودت خویشاوندان از شما مزدی نمی‌خواهم». گفت: بله خواندم. فرمود: ای پیرمرد، ما همان ذوی‌القربی هستیم. سپس فرمود آیا این آیه را خوانده‌ای که: «وَ آتِ ذَا الْقُرْبى حَقَّه ...؛ حق خویشاوندان را ادا کن.» گفت: خواندم. فرمود: «ما همان «ذوالقربی» هستیم. سپس حضرت به همین ترتیب به آیه تطهیر اشاره کرد. راوی می‌گوید: آن مرد ساکت ماند و از حرفی که زده بود پشیمان شد و گفت: به خدا آیا شما همان‌هایید؟ آن مرد گریه کرد. عمامه‌اش را از سر برداشت، سر به ‌سوی آسمان گرفت و گفت: «خدایا من از دشمنانِ خاندان پیامبر، از جن و انس به درگاهت بیزاری می‌جویم. آنگاه گفت: آیا برای من راه توبه باز است؟ فرمود: «بله اگر توبه کنی خدا می‌پذیرد و با مایی. گفت: توبه کردم. این خبر به یزید رسید، دستور داد او را کشتند.داین اقدامات تفسیری و روشنگرانه امام سجاد(ع) باعث بیداری مردم شد و دهان به دهان بین مسلمانان چرخید. ❔ جلوگیری از اشاعه مکاتب انحرافی در قالب ادعیه و مناجات ✅ سومین جریانی که امام سجاد(ع) با آنها برخورد داشتند، جریان زهد و تصوف است. در آن زمان با شخصیت‌هایی همچون حسن بصری یا سعید بن مسیّب مواجهیم. این‌ها جریان عارفانه‌ای را راه انداختند که مقداری هم کاذب بود. اما در هر صورت در آن زمان به صورت نماد زهد و عرفان و اعراض از دنیا شناخته می‌شدند. مخصوصاً حسن بصری که از دیگران بیشتر مشهور به زهد بود. یکی از اقدامات امام سجاد(ع)، اصلاح این جریان انحرافی بود. ✅ امام(ع) این اقدام را از طریق موعظه‌های بلیغ و نیز از طریق مکتب دعا و نیایش انجام داد. چرا که یکی از قلق‌های رفتاری امام سجاد(ع) ارائه تعالیم ناب اسلام در قالب دعا بود. اکنون مجموعه ادعیه و مناجات‌های امام سجاد(ع) در قالب صحیفه سجادیه در اختیار ماست. از دیگر سو با تعبد شخصی و عبادت عملی خویش با این تفکرات مبارزه کردند. ❔ یکی از القابی که امام سجاد(ع) در بین مردم مشهور به آن شد، زین‌العابدین یا زینت عبادت‌کنندگان است. لطفاً درباره سیره عبادی آن حضرت مقداری توضیح بدهید. ✅ امام سجاد(ع) به قدری اهل عبادت و مناجات با خداوند بود که مشهور به زین‌العابدین شدند؛ جالب است در بین کسانی که خود را مقید به گوشه‌نشینی و زهد کرده بودند، این نوع عبادت امام سجاد(ع) بی‌نظیر بود؛ ضمن آنکه امام سجاد(ع)‌ به فعالیت‌های علمی و رسیدگی به امورات شیعیان نیز مشغول بود. تمام علمایی که از امام سجاد(ع) برای ما صحبت می‌کنند، معمولاً به عبادت ایشان اشاره دارند؛ مثل ابن ابی‌الحدید معتزلی که می‌گوید: «کانَ علی بن حسین غایَتاً فِی العِبادَةِ»؛ یعنی علی بن حسین نهایت مسیر عبادت را طی کرد. یا گفته‌اند ایشان روزها روزه و شب‌ها اهل تهجد بود.