💫💫سوال💫💫 با سلام حضور استاد محترم و عرض قبولی طاعات. موضوع تحقیق بنده پیرامون تاثیر حدوث یا قدم قرآن بر حدیث است. چند سوال اساسی دارم: 1.آیا این اندازه توجه به این مسئله فقط در حدیث اهل سنت مطرح بوده یا در شیعه هم وجود داشته؟ 2.آیا این مسئله صرفا یک دعوای سیاسی بوده یا دلایل دیگری هم در میان بوده است؟ 3. و سوال اصلی و مهمی که جوابی برایش نیافتم و ندیدم مقاله ای به آن پرداخته باشد:اینکه قران حادث باشد یا قدیم اصلا چه تاثیری بر حدیث دارد؟ چه فرقی میکند این یا آن؟ لطفا اگر در خصوص سوال سوم منابع قابل ذکری برای کسب اطلاعات بیشتر وجود دارد معرفی بفرمایید. 🌼پاسخ استاد🌼 حدوث وقدم قران یک مساله کلامی است ودر تاریخ اسلام مساله بین معتزله واشاعره بوده است هر دوگروه قبول داشتند که قران کلام الله است با این تفاوت که اشاعره کلام را صفت ذاتی برای خدا گرفتند که نتیجه ان قدیم بودن قران می شد اما معتزله کلام را از صفات فعلی خداوند گرفته که نتیجه ان حدوث قران میشد تا اینجا یک بحث علمی بود که می توانست ربطی به سیاست نداشته باشد اما جانبداری برخی از خلفای عباسی مانند مامون از معتزله وبرخی دیگر مانند متوکل از اشاعره که البته آن زمان در قالب اهل حدیث بودند باعث شد که مساله ماهیت سیاسی پیدا کند وموجب کشته و زخمی شدن ونیز تکفیر گروه زیادی شود واین دوره را در تاریخ اسلام دوره محنت گویند امامان شیعه هوشمندانه شیعیان را از ورود به این دعوای واهی برحذر داشتند وبه انها اموختند که فقط بر کلام الله بودن قران تاکید کنند ولاغیر وخوشبختانه شیعیان را از یک گرفتاری نجات دادند اخبار مربوط به مواَضع امامان علیهم السلام در کتاب توحید شیخ صدوق وارد شده که علاقه مندان به آنجا مراجعه کنند ضمنا اعتقاد به قدم قرآن از ظاهر گرایی به یک رشته از ایات وروایات بر میخیزد که بین اهل حدیث وبعد ها اشاعره پایگاه پیدا کرد اما همواره از نظر شیعه ومعتزله باطل اعلام شده است غیر از این موضوع حدوث وقدم قرآن رابطه ای با حدیث ندارد. 🆔 @ostadmaaref