⁉️ آیا مشورت عمر با علی(علیه السلام) در مورد مبداء تاریخ صحت دارد؟ 🔰 پاسخ : 🍃 در کتاب المستدرک على الصحیحین ـ به نقل از سعید بن مُسَیَّب ـ آمده است: عمر، مردم را جمع کرد و از آنان پرسید: تاریخ، از چه روزى نوشته شود؟ - هر یک از مردم نظری دادند ولی مورد پسند عمر واقع نشد- على بن ابى طالب(علیه السلام) فرمود: «از روزى که پیامبر خدا(صلی الله علیه و آله) هجرت کرد و سرزمین شرک را ترک نمود». عمر نیز چنین کرد.(۱) 🔹 در کتاب تاریخ یعقوبی آمده است: عمر، خواست که تاریخ را از «میلاد پیامبر خدا(صلی الله علیه و آله)» آغاز کند. سپس گفت: از «بعثت».- آنگاه با علی(علیه السلام) مشورت کرد- على بن ابى طالب(علیه السلام) نظر داد که آن را از «هجرت» بنویسد. او هم از «هجرت» نوشت. (۲) 🔸 همچنین در کتاب التنبیه والاشراف آمده است: عمر درباره مبدأ تاریخ با صحابه مشورت کرد زیرا به روزگار او کارها شده بود که تاریخ آن معلوم نبود، در این باب سخن بسیار گفته شد و صحبت به درازا کشید. على بن ابى طالب(علیه السلام) به عمر گفت: «هجرت پیغمبر(صلی الله علیه و آله) را که از دیار شرک برون شد مبدأ تاریخ قرار بده». عمر هم پذیرفت، آنگاه تاریخ را از محرم گرفتند که دو ماه و دوازده روز زودتر از رسیدن پیغمبر(صلی الله علیه و آله) به مدینه بود زیرا می خواستند مبدأ تاریخ از آغاز سال باشد.(۳) ✍ ابن اثیر در کتاب الکامل فی التاریخ می نویسد: عمر بن خطاب مردم را گرد آورد و پرسید: «از چه روزى تاریخ بنویسیم؟» على بن ابى طالب(علیه السلام) گفت: «از روزى که پیامبر خدا(صلی الله علیه و آله)، هجرت فرمود و از سرزمین شرک دورى گزید». عمر این پیشنهاد را پسندید و آن را به کار بست.(۴) 📚 پی نوشت :(۱). المستدرک على الصحیحین، حاکم نیشابوری، ج ۳، ص ۱۵، ح ۴۲۸۷؛ التاریخ الکبیر، بخاری، ج ۱، ص ۹؛ تاریخ الطبری، ج ۴، ص ۳۹؛ تاریخ المدینة، ج ۲، ص ۷۵۸؛ الإقبال، ج ۳، ص ۲۲؛ المناقب، ابن شهر آشوب، ج ۲، ص ۱۴۴؛ التنبیه والإشراف، ص ۲۵۲. (۲). تاریخ الیعقوبی، ج ۲، ص ۱۴۵؛ البدایة والنهایة، ج ۷، ص ۷۴. (۳). التنبیه ‏والإشراف، مسعودی، ترجمه، ص۲۶۷. (۴). الکامل فی التاریخ، ترجمه، ج‏۱، ص۱۴۵. https://makarem.ir پرسمان اعتقادی 👇👇 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ♨️ http://eitaa.com/joinchat/2846228496C6562595520