🔰امتحانات الهی بر اساس نیت افراد امتحان های بشری تنها در زمینه عمل امکان پذیر است و انسانها قادر نیستند در زمينه قصد و نیت و در مقام انگیزه های درونی یکدیگر را بیازمایند. 🔹 اما امتحانات الهی نه تنها در عبادت قصد قربت شرط صحت عمل یا شرط مأجور بودن آن است که خدای تعالی قصد و نیت و مکنونات درونی انسانها را نیز مورد سنجش و امتحان قرار می دهد. هر نوع بدگمانی نسبت به برادر ایمانی و هر نوع بدخواهی نسبت به او باعث مردودیت انسان در این زمینه است. چنانکه به هر نوع نیت خیر و آرزوی انجام کار پسندیده ای از سوی خدای تعالی اجر داده می شود. گاهی نداشتن نیت کار خوب انسان را در زمره بدها قرار می دهد. 💠از پیامبر اکرم صلى الله عليه وسلم نقل شده است که فرمود: «من لم يغز و لم يحدث نفسه بغزومات على شعبة من النفاق؛ هر کس جهاد نکرده و در دلش نیت جهاد کردن نداشته باشد، هنگام مرگ بر شعبه ای از نفاق می میرد. 🔸اصولا خوبی و بدی عمل نیز با نیت مشخص می شود و به قول امیرالمؤمنین : نیت اساس عمل است؛ «النية أساس العمل»(غرر الحکم، ح ۲۱۶۱) و در کلام دیگری می فرماید: عمل از دو بعد تشکیل شده است؛ ظاهر و پیکر پسندیده و باطن و نیت پسندیده: «النية الصالحة أحد العملين؛ نیت صالح یکی از دو عمل است (حسن فعلی و حسن فاعلی).»| 💢 در روایت مشهوری آمده است: «نیت المؤمن خير من عمله و نیت الکافر شر من عمله؛ نیت مؤمن از عملش بهتر و نیت کافر از عملش بدتر است.) 📚 درس هایی از عقاید اسلامی ج5/ص 109 پرسمان اعتقادی 👇👇 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ♨️ http://eitaa.com/joinchat/2846228496C6562595520