✅ ادامه پاسخ شبهه قبلی : 🔵 این حدیث کلا سه طریق در کتب شیعه دارد که هر سه ضعیف و دارای افراد مجهولی هستند و جالب این که همگی از ابوالربیع شامی نقل شده اند. شاید بتوان گفت که این سه طریق در واقع یک حدیث بیشتر نیستند. این روایات از لحاظ محتوا مخالف سایر روایات می باشند. 🔵 کردها در زمان صدور احادیث : صرف نظر از درستی یا نادرستی جنی بودن کُردها، نکته ای که از برخی احادیث مربوط به آن ها فهمیده می شود، این است که در زمان صدور این روایات، کُردها مشرک و محارب بوده اند. دقت در عناوین باب هائی که این احادیث در آن ها آمده، و نیز سوالاتی که اصحاب از معصومین علیهم السلام کرده اند، همگی موید این مطلب است. به موارد زیر دقت کنید: ۱)... سألت أبا عبد الله ( عليه السلام ) عن سبي الأكراد إذا حاربوا و... اسماعیل بن فضل از امام صادق علیه السلام راجع به محاربین کُرد و نیز محاربین مشرک سوال نموده است. یعنی این دو را کنار هم نهاده است. ۲)عن محمد بن سنان عن الحسين بن المنذر قال ؛... هؤلاء الأكراد في اقطاع الغنم وإنما هم عبدة النيران وأشباه ... چنان که در متن حدیث ملاحظه می شود، حسین بن منذر تصریح می کند که کُردها پرستنده ی آتش بوده اند. شیخ طوسی هم این حدیث را در باب "ذبائح الكفار" آورده است. 🔵 علامه مجلسی چنین بیان می کند: شاید مراد از کُردها، دزدهای آن ها باشد. کلینی این چنین فهمیده است. و لعل المراد بالأكراد، اللصوص منهم، فإن الغالب فيهم ذلك، كذا فهمه الكليني. مرآة العقول في شرح أخبار آل الرسول، المجلسي، ج ۲۴ ص ۵۷ معلوم می شود که گروهی از کُردها در زمان امام عسکری علیه السلام مشهور به دزدی بوده اند، که شیخ کلینی این حدیث را در باب قتل دزدان آورده است. 💡@p_eteghaadi