🔸ادامه 👇
👌مرحوم امام خمینی (ره) هم معتقد به رویت با چشم عادی بودند ، آنجا که فتوا دادند ؛
« رؤيت هلال با وسايل مستحدثه اعتبار ندارد؛ پس اگر با بعضى از وسايل بزرگ كننده يا نزديك آورنده مانند تلسكوپ مثلًا ببيند، ولى بدون وسيله، هلال، قابل رؤيت نباشد، حكم به اول ماه نمى شود. پس معيار رؤيت با چشم، بدون وسيله نزديك آورنده يا بزرگ كننده است. البته اگر باوسيله اى آن را ببيند و جاى آن را بداند سپس با چشم- بدون وسيله- آن را رؤيت نمايد، حكم به اول ماه مى شود. »
📚ترجمه تحریر الوسیله ج 2 ص 675
👌آیت الله سیستانی ، مکارم شیرازی و دسته دیگری از فقهاء هم قائل به رویت با چشم عادی و غیر مسلح هستند ؛
📚رساله دانشجویی ، ص 155
👌برخی می گویند که مراجع در مبانی اصولی و رجالی و فقهی ، اختلافاتی دارند و همین اختلافات موجب تعدد فتاوای آنان شده که نمونه آن در مساله رویت هلال است ، هر کس موظف است که مطابق نظر مرجع تقلید خودش عمل کند .
❕این پاسخ در نظر ما موجه نیست ، اگر مبانی یک مرجع تقلید مبتنی بر دلائل قابل قبول است ، باید در شورای فقهی که متشکل از سایر مراجع است مطرح کند ، اگر آن دلائل مطابق واقع باشد همه باید بپذیرند و اگر مطابق واقع نباشد ، باید با مشورت و تبادل آراء به نظر واحدی برسند چه در بحث هلال ماه یا در سایر مباحث مورد اختلاف ، چرا که یا یک نظریه صحیح است یا نیست ، اگر صحیح است سایرین هم قاعدتا باید قبول کنند ، یا صحیح نیست که در این صورت باید با تبادل آراء به یک نظریه صحیح برسند ، چرا که مسلم است هیچ مرجعی در یک نظریه که اتخاذ کرده است ، لجاجت یا تعصب ندارد که وقتی بطلان آن نظریه روشن شد ، باز بر آن نظریه پافشاری کند .
❕به يقين حضرت ولى عصر (ارواحنا فداه) راضى نيست كه پيروان او در يك چنين امر مهمّى چون هلال ماه یا در سایر مسائل گرفتار تشتّت و تفرقه شوند و قدرت و قوّت آنها به ضعف گرايد و در برابر دشمنان سر شكسته گردند.
👌هنگامى كه ائمّه اهل بيت عليهم السّلام براى حفظ شوكت مسلمين اجازه مى دهند پيروان آنها در نماز جماعت اهل سنّت شركت جويند، با اين كه اختلافاتى در بسيارى از فروع نماز با آنها دارند، چگونه راضى مى شوند مسأله رؤيت هلال موجب آن همه تشتّت گردد؟ آن هم در جهان امروز كه اخبار به سرعت از نقطه اى به نقاط ديگر منتقل مى گردد.
❕متاسفانه با عدم تشکیل شورای فقهی توسط مراجع و نرسیدن به یک نظریه واحد ، اختلاف اسفناكى است كه بارها در طىّ سالهاى اخير، در امر «رؤيت هلال شوّال» رخ می دهد و شهد شيرين عيد را در كام همه تلخ می کند.
👌گروهى امروز نماز عيد مى خواندند و مى گفتند «أسألك بحق هذا اليوم الذي جعلته للمسلمين عيدا ...» و فردا گروه ديگرى در همان شهر و گاه در همان مسجد، عين همين عبارت را مى گویند و معلوم نبود منظور از «المسلمين» در اين عبارات كيست؟!
❕عدّه اى به هم تبريك عيد مى گویند و جماعتى در حال روزه بودند و دعاى يا على يا عظيم ... و هذا شهر عظمته و كرمته ... و هو شهر رمضان ... مى خواندند و گاه در يك لحظه و حتّى يك خانه اين اختلاف جايگاه ديده مى شود ، در حالى كه اسلام دين «توحيد» در تمام زمينه هاست و اهل بیت علیهم السلام ، شیعیان را توصیه و تاکید به وحدت در تمام زمینه ها کرده اند و از افتراق آراء و جدا شدن از یکدیگر نهی کرده اند ؛
📚بحار الانوار ج 2 ص 261 باب 32 _ میزان الحکمه ج 2 ص 235 به بعد
👌عمل کردن به دستور فوق ، مستلزم تشکیل شورایی فقهی از مراجع تقلید است که چه در مساله رویت هلال و چه در سایر مسائل به نظریه واحدی برسند و همان نظریه را برای عمل کردن به مردم فتوا دهند تا هم جماعت و وحدت میان شیعیان حفظ شود و هم بهانه به دست مخالفان داده نشود که شیعیان در مسائل خودشان گرفتار تشتت و دو گانگی اند .
🔸ادامه👇