📌متن شبهه 👇
مگر خدای متعال نسبت به بندگانش ارحم الراحمین نیست؟
مگر از مادر مهربانتر نیست؟
پس چرا و چگونه خدای مهربان راضی میشود جلوی چشمش یک عده از شدت گرسنگی و قحطی بمیرند و مادر بچه اش را بخورد.
و یا اینکه برخی حیوانات وحشی زنده زنده حیوانات ضعیف را تکه تکه می کنند!
اینها چطور با رحمت خداوند سازگار است؟
📌پاسخ 👇
🔰 خداوند انسان را خلق کرد و در مورد او دو راه پیش رو داشت:
1⃣ یا مانند دیگر موجودات او را به سلاح عقل و اختیار مجهز نکند و به او توانایی انتخاب میان خوب و بدها، ظلم و عدالت را ندهد
2⃣ یا برخلاف دیگر موجودات او را به چنین سلاحی مجهز کند.
🔸خداوند انسان را به سلاح عقل و اختیار و انتخاب مجهز کرد:
وَاللَّهُ أَخْرَجَكُمْ مِنْ بُطُونِ أُمَّهَاتِكُمْ لَا تَعْلَمُونَ شَيْئًا وَجَعَلَ لَكُمُ السَّمْعَ وَالْأَبْصَارَ وَالْأَفْئِدَةَ ۙ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ
✍و خداوند شما را از شکم مادرانتان خارج نمود در حالی که هیچ چیز نمیدانستید؛ و برای شما، گوش و چشم و عقل قرار داد، تا شکر نعمت او را بجا آورید!《آیه ۷۸ سوره نحل》
♻️به انسان اختیار داد
«انَّا هَدَیْناهُ السَّبیلَ امَّا شاکِراً وَ امَّا کَفُوراً» «آیه ۳ سوره انسان»
✍ما راه را بدو نمایاندیم، خواه شاکر باشد و [پذیرا گردد] یا ناسپاس
✅ برای اینکه اختیار و انتخاب معنا پیدا کند باید وارد عالمی مانند دنیا می شد تا بتواند میان امور متزاحم و ناسازگار یکی را انتخاب کند
🔰عالم ماده طبیعتا قانون خودش را دارد، گرگ گرسنه، گوسفند را می خورد و گوسفند گیاه را و همینطور...
✅پس برخی از بلاها به خاطر عالم ماده گريبان انسان را می گیرد
مثلا
باران نبارد⬅️خشکسالی⬅️کمبود غذا⬅️قحطی
👈 و در نتیجه: مردن یک عده ای به خاطر کمبود غذا
⚛ چون انسان اختیار دارد گاهی به جای انتخاب خوبی ها، بدی ها را انتخاب می کند،
به جای عدالت، ظلم را انتخاب می کند،
⏮پس برخی از بلاها نیز اینگونه به وجود می آید
⁉️خدا چه کند؟
🔹 اختیار انسان را نمیتواند از آنها بگیرد👈 اما با این اختیار ظلم ها می تواند به وجود آید.
🔹 عالم ماده و طبیعت را نیز نمیتواند تغییر دهد 👈 چون در این صورت زمینه انتخاب و اختیار از بین میرود.
✅نتیجه👇
🔸وقتی اختیار انسان باید باشد
🔸وقتی عالم ماده و تزاحمات و ویژگی های عالم ماده نیز باید باشد
🟢پس بلاها و مصیبت ها نیز ممکن است باشد، که البته هست. و می تواند نباشد و آن زمانی است که انسان ها درست انتخاب کنند،
ولی خدا نمی تواند برای اختیار انسان محدویت قائل شود
✅چون وقتی اختیار نبود👇
🔸ثواب و عقاب معنا ندارد
🔸فرستادن کتاب آسمانی معنا ندارد
🔸فرستادن انبیاء معنا ندارد
⏮چون همه ی اینها زمانی معنا دارد، که اختیار باشد.
✅ اما برای اینکه وجود این مسائل با عدالت و رحمت خداوند سازگار باشد، معتقدیم که در عالَمی دیگر، خداوند ظلمها و درد و رنجهایی که ناشی از سوء اختیار موجودات نبوده را با نعمتهای خود جبران میکند.👌
🔰
@p_eteghadi 🔰