┄━═✿🟢﷽🟢✿═━┄
*💟 چهلحدیثناب درباره امامعلی*(عليهالسلام)
*⬅️ از پیامبرگرامی اسلام* صلیاللهعلیهواله
*👌 بسیار مهم برای همه*
✅ ١ـ عُنوانُ صَحیفَةِ المُؤمِنِ حُبُّ عَلیِّ بنِ ابیطالب علیهالسلام.
*سرلوحهی پروندهی هر مؤمن (در روز قیامت) دوستی و محبت علی بن ابیطالب علیهالسلام است.*
🔸مستدرک حاکم، ج ٣
🔸کنزالعمال، ج ١١، ص ٦١٥
✅ ٢ـ اِنّ علیاً وَلِیُّکُمُ بَعدی.
*علی(ع) بعد از من مولی و صاحباختیار شما است.*
🔸کنزالعمال، ج ١١، ص ٦١٢
🔸الفردوس، ج ٥، ص ٢٩٢
✅ ٣ـ انتَ (یاعلیُّ) مِنّی بِمَنزِلَةِ هارونَ مِن موسی اِلّا اَنَّهُ لانَبیَّ بعدی.
*منزلت تو (یاعلی) نسبت به من همانند منزلت هارون است نسبت به موسی جز آنكه بعد از من پیامبری نخواهد بود.*
🔸سُنن ترمذی، ج ٥، ص ٦٤١
🔸صحیح مسلم، ج ٤، ص ٤٤
✅ ۴ـ سَتکَونُ بَعدی فِتنَةٌ فَاِذا کانَ کذلِکَ فَالْزِموا علیَّ بْنَ اَبیطالب.
*به زودی بعد از من یک فتنه و آزمون سختی خواهد بود شما در آن تنها به علی بن ابیطالب تمسّک بجوئید.*
🔸اُسدالغابة، ج ٥ ص ٢٨٧
🔸الِإستیعاب ج ٤ـ ص ١٦٩
✅ ۵- انتَ (یا علیُّ) تُبَیِّنُ لِأُمَّتی مَا اختَلَفوا فیه بَعدی.
*تو (یاعلی) بعد از من آنچه امّت من در آن اختلاف خواهند داشت برای آنان روشن خواهی ساخت.*
🔸تاریخ بغداد، ج ٤، ص ٣٤٨
🔸مستدرک حاکم، ج ٣، ص ١٢٣)
✅ ۶- اِنَّ عَلیّاً مِنّی و اَنَا مِنهُ وَ هُوَ وَلیُّ کُلِّ مُؤمنٍ بَعدی.
*همانا علی از من است و من از علی هستم، هر مؤمنی بعد از من، علی مولی و صاحباختیار او است.*
🔸مُسند احمد، ج ٤، ص ٤٣٨
🔸خصائص نسائی، ص ٢٣
✅ ٧ـ اَعلُم اُمتّی مِن بعدی علیُّ بنُ ابیِطالب.
*بعد از من، اعلم اُمت من علی بن ابیطالب(ع) است.*
🔸کنزلالعمال، ج ١١، ص ٦١٤
✅ ٨ـ أقضی أُمّتی عِلیٌّ.
*بیناترین امّت من در أمر قضاوت علی(ع) است.*
🔸الریاض النضرة، ج ٣، ص ١٦٧
🔸ذخائرالعقبی، ص ٨٣
🔸مناقب خوارزمی، ص ٣٩
✅ ٩ـ اَلّلهمَّ أَئْتِنی بِأحَبِّ خَلقِکَ اِلَیکَ یأکُلُ مَعی هذاَالطَّیرَ. فَجاءَ عَلٌّی(ع) فَأَکَلَ مَعَه.
*(پرندهای بریان در محضر پیغمبر اکرم صلیاللهعلیهواله بود. حضرت عرض کرد)*
*بارالها! محبوبترین خلق خود را برسان تا با من همخوراک این پرنده شود. در این هنگام علی علیهالسلام رسید و از آن پرنده تناول نمود. (این حدیث مشهور بنام «حدیثُالطَّیر» معروف است.)*
🔸سنن ترمذی، ج ٥، ص ٦٣٦
🔸مستدرك حاكم، ج ٣، ص ١٣٠ـ١٣٢
✅ ١٠ـ أنا و علیٌّ مِن شَجَرةٍ واحدةٍ وَالنّاسُ مِن أشجارٍ شَتّی.
*ریشهی من و علی از یک درخت است، و دیگر مردم از درختان گوناگون هستند.*
🔸مجمعالزوائد، ج ٩، ص ١٠٠
🔸کنزالعمال، ج ١١، ص ٦٠٨
✅ ١١ـ اوّلُ مَن صلّی مَعی علیٌّ.
*اول کسی که با من نماز گزارد علی علیهالسلام بود.*
🔸کنزالعمال، ج ١١، ص ٦١٦
🔸الفردوس، ج ١، ص ٢٧
✅ ١٢ـ إِنّ الملائکةَ صَلّت عَلَیَّ و علی عَلِیٍّ سَبْعَ سِنینَ قَبلَ أَنْ یُسلِمَ بَشَرٌ.
*هفت سال، پیش از آنکه بشری مسلمان شود، فرشتگان بر من و علی صلوات و درود میفرستادند.*
🔸کنزالعمال، ج ١١، ص ٦١٢
🔸مختصر تاریخ دمشق «ابنمنظور»، ج ١٧، ص ٣٠٥
✅ ١٣ـ انتَ یا علیُّ بِمَنزِلَةِ الکَعبةِ تُؤتی ولاَتأتی.
*تو (یاعلی) همانند کعبهای، همه به سوی تو رو میآورند (به تو نیازمندند) و تو به سوی کسی رو نمیآوری (به کسی نیاز نداری)*
🔸اُسدالغابة، ج ٤، ص ٣١
✅ ۱۴ـ اَنا مدینةُ العِلم و علیٌّ بابُها فَمَن اَرادَ المَدینَةَ فَلْیَأْتِها مِن بابِها.
*من شهر علم هستم و علی علیهالسلام دروازة آن، هر کس که آهنگ شهر کند باید که از دروازه آن وارد شود.*
🔸تاریخ بغداد، ج ٤، ص ٣٤٨
🔸مستدرک حاکم، ج ٣، ص ١٢٦
✅ ۱۵- لَولاکَ (یا علیُّ) ما عُرِفَ المؤمنونَ مِنْ بعدی.
*اگر تو (یاعلی) نبودی، مؤمنان بعد از من، از دیگران تمییز داده نمیشدند.*
🔸کنزالعمال، ج ١٣، ص ١٥٢
🔸الریاضالنضرة، ج ٣، ص ١٧٣
✅ ۱۶ـ مَن اَرادَ أَن یُنْظُرَ اِلی آدَمَ فی عِلمِهِ و الی نوحٍ فی تقواهُ و اِلی ابراهیمَ فی حِلمِهِ و اِلی موسی فی هَیبَتهِ وَ اِلی عیسی فی عبادَتِهِ فَلیَنظُر الی علیِّ بنِ ابیطالب.
*هر کس بخواهد به علم آدم و پارسائی نوح و بردباری ابراهیم و هیبت موسی و عبادت عیسی (ع) نظر کند باید که به علی بن ابیطالب (ع) نظر نماید.*
🔸مناقب خوارزمی، ص ٥٠
✅ ١٧ـ النَّظَرُ اِلی وَجهِ عَلیٍّ عِبادَةٌ.
*نگاه کردن به سیمای علی علیهالسلام عبادت است.*
🔸مستدرک حاکم، ج ٣، ص ١٤٢
🔸الریاض النضرة، ج ٣، ص ١٩٧
🔸مناقب ابن مغازلی، ص ٢٠٦
✅ ١٨ـ علیٌّ مِنّی بِمنزِلةِ رَأسی مِن بَدَنی.
*علی(ع) برای من، همچون سر من است برای پیکر من.*
🔸تاریخ بغداد، ج ٧، ص ١٢
🔸کنزالعمال، ج ١١، ص ٦٠٣
✅ ١٩ـ کنتُ انَا و علیٌّ نوراً بین یَدَیِ اللهِ تعالی قَبل أَن یُخلقَ آدمُ بأَربَعَةِ عَشَرَ اَلفَ عامٍ!
*من و علی(ع) چهارده هزار سال پیش از خلقت آدم(ع)، نوری بودیم که در ساحت قدس خدای متعال به سر می