❌كفاره عوام اهل سنتی كه دوشنبه عيد گرفتند گردن چه كسی است جناب مولوی؟ 1. طبق مبانی اهل سنت، شهادت عيد، در جايی كه والی و حاكم مسلمان باشد، بايد در نزد حاكم صورت گيرد! و تنها در صورتی كه در منطقه، والی وجود نداشته باشد شهادت شهود بدون مراجعه به حاکم مورد قبول است. (البحر الرائق 6/ 164) 2. طبق مبانی احناف شهادت بر عيد سخت‌تر و دقيق‌تر از شهادت بر شروع ماه رمضان است. (فقه العبادات - حنفی 132)؛ یعنی حتی اگر در ابتدای رمضان شاهد عادل، در نزد حاكم ادای شهادت بر رؤيت كند اما حاكم آن را رد كند،‌ ولی ديگر افراد به شاهد اعتماد داشته باشند، بايد روزه بگيرند، اما در انتهای رمضان، شهادت شاهد عادل اگر نزد حاكم مردود شود، برای عموم كفايت نمی كند! 3. اگر در منطقه‌ای براي حاكم ثابت نشد، مردم نيز حق عيد گرفتن ندارند زيرا «صومكم يوم تصومون، وفطركم يوم تفطرون» 4. به فرض اينكه در منطقه سيستان و بلوچستان ماه ديده شده باشد، طبق مبنای اهل سنت اين ربطی ساير مناطق در بلاد اسلامي ندارد! (صحيح مسلم 2/765/1087) به خصوص در دو شهر با طول جغرافيايی مختلف! 5. امسال كه به گفته متخصصين رؤيت در منطقه مدعی رؤيت، حتی با چشم مسلح شبه محال بوده است! حال چگونه عده‌ای با چشم غير مسلح آن را ديده‌اند ؟! و اگر تكيه بر اعلام عربستان است، كه اولا به گفته متخصصين در عربستان سعودی 20 سال بدون امكان رؤيت، ادعای رؤيت شده است،‌ ثانيا فاصله زياد است؛ ثالثا حكومت آنجا مستقل از حكومت ما است،‌و آقايان بايد بيان كنند كه آيا حاكم عربستان را حاكم بر خود مي‌دانند يا حاكم ايران را! 6. مسئله رؤيت در استان سيستان و بلوچستان آنقدر مضحك بود كه علمای اهل سنت در خواف و مشهد و... براي فرار از همراهی با آنها، اعلام كردند با وجود ثبوت عيد، نماز عيد را سه شنبه خواهند خواند! 7. با توجه به اين مسائل آیا لازم نیست كه آقايان مدعی عيد در زاهدان و كردستان و گلستان، كفاره روزه بيچارگانی را كه به تبعيت از ايشان روزه خواری كردند را متقبل شوند؟ پی نوشت: مراجع شیعه ای که دوشنبه رو عيد اعلام کردند بر اساس فتواشون بوده که رؤيت در آمریکا هم کفایت می کنه. اما فتوای اهل سنت بر اساس روایات معتبرشون این نیست. بنا بر این علمای شیعه حجت دارند ولی علمای اهل سنتی که با حکومت مخالفت کردند خیر. 📝 🇮🇷 @paartizan 🇮🇷