💎اللهم عجل لولیک الفرج ❇️جهاد علمی ⏺ موضوع تحقیق: چالش ادغام در «قیل مَن راق» ✍️نگارنده: آقای احمد قربانی (طلبه سطح یک مدرسه امام علی ابن ابی طالب «علیهما السلام») 📝بیان خلاصه ای از محتوای پژوهش: 1️⃣ادغام نون ساکن (ن) در هر یک از حروف یَرمَلون (ی،ر،م،ل،و،ن) در صورتی که در دو کلمه باشد واجب است. (صرف ساده، ص: ۱۰۲) 2️⃣در قرائت حفص از عاصم نیز در تمام موارد، ادغام نون ساکن (ن) در حروف یَرمَلون صورت گرفته است، مانند: ۱. اَن رّءَاهُ استغنی (علق، آیه:٧) ۲. قولاً من رّب رّحیم (یاسین،آیه:۵٨) ۳. مِن رّبِه (طه، آیه:۱۳۳) ۴. لِمَن یَشَاءُ (اسراء، آیه: ۳۰) ۵. مِدادًا لکَلِمات ربّی (کهف، آیه:۱۰٩) 3️⃣ دلیل ادغام نشدن در «من راق»: با توجه به نمونه‌های قرآنی یاد شده، براساس قرائت حفص از عاصم، "ن" ساکن در حرف یرملون ادغام می‌شود و ادغام نشدن آن در عبارت "قیل مَن راق"، خلاف قاعده است و نیازمند دلیلی قانع کننده است. 4️⃣دو دلیل برای این امر مطرح شده است: الف) "من" مبتدا و "راق" خبر است و برای تاکید بر جدایی مبتدا از خبر، به هنگام وصل، باید توقفی کوتاه روی "من" صورت گیرد و لذا ادغام رخ نمی‌دهد. ب) اگر ادغام شود معنا تغییر می‌کند و با مَرّاق به معنای فروشنده مرقه (نوعی غذا) اشتباه می‌شود، همچون "بل ران" که در صورت ادغام با "برّان" که تثنیه "بر" می‌باشد اشتباه می‌شود. [کلا بل ران علی قلوبهم ما کانوا یکسبون (مطففین: ۱۴)] 📊 تحلیل و بررسی: ۱. دلیل اول از نظر ابن‌جنی مردود است، زیرا ادغام بین مبتدا و خبر بر اساس گزارش او در قرائت‌های دیگر موجود است، مانند: "فإذا هیتّلقّف" (شعراء: ۴۵). ۲. دلیل دوم، در پاورقی کتاب الخصائص آمده و نقدی بر آن مشاهده نشد. ✅ بنابراین اگر دلیل دوم را بپذیریم ادغام نشدن در "من راق" امری صحیح و پسندیده است هرچند که بر اساس گزارش ابن جنی خلاف قرائت جماعت است. براساس گزارش ابن جنی، قرائت عاصم که مبتنی بر ادغام نشدن در "من راق" می‌باشد، خلاف اجماع جماعت است و در قرائت‌های دیگر ادغام رخ داده است. ❓پرسش پیش‌رو: بررسی تطبیقی آیه شریفه بر اساس قرائت‌های هفت‌گانه قرآن کریم 📚منابع مرتبط: 🔷الخصائص، ابن جنی، ج۱، ص: ۱۳۵-۱۳۴ 🔷القول السديد في علم التجويد، ص: ۲۶۰ 🔷قواعد التجويد على روايه حفص عن عاصم بن ابي النجود، ص: ۵ 🔷تيسير علم التجويد للمبتدئين‏، ص: ۳۰ 🏫واحد پژوهش مدرسه امام علی ابن ابی طالب «علیهما السلام» 🗳برای اشتراک گذاری خلاصه ای از محتوای پژوهشی و نشر آن در کانال «معاونت علمی حوزه علمیه خراسان» با شناسه زیر در ارتباط باشید: 🆔 @sepenta110 🏢 معاونت علمی حوزه علمیه خراسان 🌐http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe