🏴 هویت فرهنگی مناسک 💠 جریر بن عبدالحمید از راویان اهل سنت است که شیعیان هم از ایشان نقل‌ کرده‌اند؛ شخصی می‌گوید نزد او بوده که فردی از عراق به آنجا می‌‌آید، جریر می‌پرسد: از عراق چه خبر؟ او خبر می‌دهد که هارون‌الرشید را ترک کرده، در حالی که سخت‌گیری‌‌هایی با زائران امام حسین(ع) داشته است؛ آنها قبر امام حسین(ع) را تخریب کرده بودند، در آنجا درخت سِدری وجود داشت که زائران آن را نشانه‌ قبر امام حسین(ع) می‌دانستند و هارون دستور قطع آن را داده بود. 💠 جریر بعد از شنیدن این ماجرا، الله اکبر می‌گوید و حدیثی را از پیامبر نقل می‌کند که پیامبر در آن، قطع‌کننده‌ درخت سدر را سه بار لعنت کرده است (لعن‌االله قاطع السدره)؛ جریر می‌گوید تاکنون معنای این حدیث برای ما مبهم بوده است و الان معنای آن را دانستیم. 💠 قصد آنها از قطع درخت، حذف موضع قبر امام حسین(ع) بوده است که مردم به جای آن پی نبرند، اما فراموش نکنیم که هر چه می‌خواستند قبر امام حسین(ع) را خراب کنند، مُیسر نبود و این بیان پیامبر نیز از مصادیق عملکرد وحی الهی برای حفظ فرهنگی و تاریخی زیارت امام حسین(ع) است؛ به گونه‌ای که آن را نمودی از اراده الهی دانسته‌اند. 💠 اگر قرار است حسین(ع) مصباح هدایت و سفینه نجات برای همگان باشد، نباید در طول تاریخ فراموش و محو شود؛ شهادت امام یک عمل اجتماعی بود و نه فردی، مناسک اربعین، تداوم حقیقت عاشورا است و اگر این مناسک نباشند، شهادت امام حسین(ع) و قیام در همان صحرای کربلا تمام می‌شود. 🔸نشست «علوم اجتماعی و نهضت حسینی» 🔸مکان: دانشکدۀ علوم اجتماعی دانشگاه تهران 🌀@parsania_net