💠 تکنولوژی متوقف بر یک عقلانیت ابزاری نیست 🔸حجت الاسلام پارسانیا با اشاره به موضوع «لزوم پرسش و زمینه های پرسش از تکنولوژی در دنیای معاصر» گفت: اولین پرسش نسبت به تکنولوژی پرسش های تکنولوژیکال است، این سطح از پرسش بیشتر در کاربران از تکنیک وجود دارد که در واقع می گویند چه چیزی می خواهند و سفارش کالا می دهند؛ اقتضای اقتصاد و سیاست و... نگاه اینچنینی به تکنیک است. 🔸سطح دوم از پرسش سطح علمی است، یعنی علمی که فراسوی تکنولوژی وجود دارد و عالمانی که آن را تئوریزه می کنند؛ عقلانیتی در آن وجود دارد همان عقلانیت ابزاری است و جامعه علمی عمدتاً با تکنیک از این زاویه مواجه است. 🔸سطح سوم از پرسش مربوط به حوزه فرهنگ است، یعنی انسانی که از این تکنولوژی استفاده می کند و سوال می کند و ارزش هایی که از این تکنیک بهره می برد؛ برخی ممکن است فقط در افق تکنیک و در سطح علم بیاندیشند و به سوالات بالاتر نپردازند و حتی ممکن است سطوح بالاتر را انکار کنند. 🔸ارزش ها بیرون می ایستند و به تکنولوژی نگاه می کنند و به آن سفارش می دهند، برخی هویت تکنولوژی را محدود به همان کار عملی یا نظریه علمی و... نکرده اند و این سطوح را مرتبط با یکدیگر دانسته اند و یک سطح هستی شناسانه را که به حوزه فرهنگ باز می گردد، در تکنولوژی دخیل می دانند؛ ارتباط فرهنگ و تکنولوژی یک ارتباط هویت بخش است، مسئله تکنولوژی متوقف بر یک عقلانیت ابزاری نیست بلکه امر دقیق تری در اینجا نهفته است. 🔸انسان و نسبت آن با جهان تعیین کننده است، اراده معطوف به قدرت انسان است که هم جهان را تصویر خاصی می دهد و هم دانش و علم را؛ و بر آن اساس تصویر از عالم ساخته می شود؛ در اینجا مسئله تنها عقلانیت ابزاری و هستی شناسی نیست، بلکه انسانی است که با این رویکرد، خودش عالم را صورتگری می کند و این ذات انسان است که فراسوی این امر نشسته است؛ در اینجا ارتباط دانش یا تکنولوژی با فرهنگ مورد تامل قرار می گیرد. 🔸پرسش دقیق تر، پرسش متافیزیکی است که به این باز می گردد که نسبت انسان با وجود چیست. ما با انسانی مواجه می شویم که اراده ای به این عالم کرده و به دنبال به خدمت گرفتن جهان است. در حاشیه‌ی این انسان است که این طور تصویری از عالم در حال پدید آمدن است؛ اگر پرسش، نسبت انسان با وجود باشد، آیا در حکمت اسلامی می توان پاسخ به آن داد؟ 🔻ادامه متن در سایت استاد پارسانیا 🆔 @parsania_net