💠❓📚 ✍🏻💠 ❓سوال: در زمان غیبت (عج) واجب نیست؟ 📜 در توقیع از امام زمان عج آمده «وَ أَمَّا الْخُمُسُ فَقَدْ أُبِیحَ لِشِیعَتِنَا وَ جُعِلُوا مِنْهُ فِی حِلٍّ إِلَی وَقْتِ ظُهُورِ أَمْرِنَا لِتَطِیبَ وِلَادَتُهُمْ»: می فرمایند اما خمس برای شیعیان ما مباح و براى آنها تا ظهور ما حلال گردانیدیم تا طیب و طاهر متولد بشوند؟ ✅ پاسخ: 📚 رواياتى است كه درباره غنائم جنگى و اسيران جنگى وارد شده و زنانى كه جزء بردگان بودند و به عنوان كنيز به دست افراد مى افتادند و آنها با اين زنان ازدواج مى كردند و صاحب فرزند مى شدند. 🌎 مى دانيم اگر جهاد به اذن امام نبوده باشد تمام غنائم جنگى كه به دست مى آيد مربوط به بيت المال است و بايد به اجازه امام مصرف شود و حتّى اگر به اذن امام بوده باشد خمس به آن تعلّق مى گيرد و در صورت نپرداختن خمس آن، تصرّف در آنها حرام است. 👌بنابراين، كنيزانى كه به عنوان غنيمت به دست افراد مى افتادند و خمس آنها پرداخته نشده بود بر صاحبان آنها حرام بوده است و حق نداشته اند به عنوان يك همسر با آنها رفتار كنند. 🔅بنابراين، اگر كسى توجّه به اين حكم داشته باشد فرزندى كه از چنان زنى براى او متولّد مى شود فرزند نامشروع خواهد بود، لذا امامان اهلبيت (عليهم السلام) اين قسمت از خمس را كه مربوط به چنين زنانى بوده به شيعيان بخشيدند تا فرزندان آنها همگى حلال باشند. 🔰با توجّه به اين مقدّمه كوتاه، اين دسته روايات را توجه کنید: 1⃣ در روايت «ضريس كناسى» چنين مى خوانيم كه امام صادق (عليه السلام) فرمود: 🔅«مى دانى از كجا زنا در ميان (جمعى از) مردم وارد شد؟ گفتم نه، گفت: «از ناحيه خمس ما اهلبيت، مگر براى شيعيان پاكيزه ما كه بر آنها حلال است و براى تولّدشان نيز حلال». 📚 التهذیب، ج ۴، ص ۱۴۴. 2⃣ محمّد بن مسلم از امام باقر يا امام صادق (عليهما السلام) چنين نقل مى كند كه فرمود: 🔅«شديدترين چيزى كه مردم در روز قيامت گرفتار آن هستند اين است كه صاحب خمس بر مى خيزد و مى گويد پروردگارا! خمس مرا (غصب كردند) ولى ما آن را براى شيعيان خود حلال كرديم تا تولّد آنها پاكيزه و فرزندانشان پاك متولّد شوند». 📚 همان مدرک، ص ۱۳۶. 3⃣ «فضيل ابن يسار از امام صادق (عليه السلام) نقل مى كند كه فرمود: 🔅«كسى كه محبّت ما را در دل احساس كند خدا را بر نخستين نعمتش شكر گويد». گفتم فدايت شوم نخستين نعمت خدا چيست؟ فرمود: «پاكى تولّد (و نطفه) است». سپس فرمود: «اميرمؤمنان (عليه السلام) به فاطمه (عليها السلام) گفت: نصيبت را از فىء (غنائم) براى پدران شيعيان ما حلال كن تا پاكيزه شوند». سپس امام صادق (عليه السلام) فرمود: «ما، مادران شيعيان خود را بر پدرانشان حلال كرديم تا پاكيزه شوند (و فرزندانشان فرزند حلالى باشد). 📚 همان مدرک، ص ۱۴۳. 📚 همینطور احادیث ۱۵ و ۱۶ و ۱۸ و ۲۰ از باب ۴، از ابواب انفال کتاب شریف وسائل الشیعه و حديث ۸، از باب ۸، از ابواب «ما يجب فيه الخمس» کتاب مذکور در همین مورد است. 📜توقیعی هم که مورد استناد برای حلیت خمس قرار گرفته است است از همین باب می باشد و در ذیل آن نیز تصریح شده است که این حلیت خمس برای آن است تا ولادت شیعیان پاکیزه باشد. 👌اين احادیث درباره مسئله كنيزان وارد شده و مى دانيم كه طبق تصريح فقها آنها از خمس مستثنا هستند ولى افراد لجوج و كم سواد بدون توجّه و دقّت در مضمون آنها و بدون توجّه به فتاواى صريح فقها خواسته اند آنها را دليل بر تحليل خمس بطور مطلق قلمداد كنند غافل از اين كه مختصر دقّت در مضمون اين احاديث براى باز شدن مشت آنها كافى است. 📚 خمس پشتوانه بیت المال، مکارم شیرازی، ص ۸۳. 📱ڪـانـال ݐـــرٺـــو اشـــراق 🔰 به ما بپیوندید... ▶🆔: eitaa.com/joinchat/2848915456C8c69e1d0c7