💠❓📚 ✍🏻💠 ❓سئوال: برخی در سند دعای «یا من ارجوه لکل خیر...» اشکال می کنند و می گویند سند معتبری ندارد و می گویند متن دعا با اصول و عقاید مکتب؛ در تعارض است؛ مثلاً به فراز ذیل توجه فرمایید: 🔅«آمنُ سَخَطَه عِندَ کُلِّ شَر؛ 🔅ای خدایی که از خشم تو در هر شری در امان هستیم». ❓این فراز چه می گوید؟ اگر منظور از شَرّ، در این جا گناه و بدی و عصیان است؛ که این حرف کفر و باطل است؛ زیرا خشم خدا بر گناهکاران است. ❓آیا زناکار عند الزنا؛ شارب الخمر عند شرب الخمر؛ سارق عند السرقه و... از خشم خدا در هنگام گناه در امان هستند؟ نعوذبالله. ❓اگر منظور از شر، امور عادی مثل بیماری و... است، باز هم حرف باطلی است. اگر کسی مریض شود؛ مثلاً پایش بشکند و... خدا بر او خشم می گیرد؟ ❓اهل البیت علیهم السلام و... هم دچار این گونه بلیات می شدند؟ ✅ پاسخ: شکی نیست که دعای مذکور در منابع معتبر ما آمده است. 👤 محمّدِ بن ذکوان نقل می کند: 👣 «به محضر امام صادق رسیدم و به حضرت عرض کردم ماه رجب فرا رسیده است، دعایی به من یاد بدهید که خداوند به واسطه آن به من خیر و برکت بدهد؛ حضرت فرمود: این دعا را بنویس و هر روز ماه رجب، صبح و شب و بعد از هر نماز آن را بخوان؛ 🔅«یَا مَنْ أَرْجُوهُ لکل خَیْرٍ وَ آمَنُ سَخَطَهُ عِنْدَ کُلِّ شَرٍّ یَا مَنْ یُعْطِی الْکَثِیرَ بِالْقَلِیلِ یَا مَنْ یُعْطِی مَنْ سَأَلَهُ یَا مَنْ یُعْطِی مَنْ لَمْ یَسْأَلْهُ وَ مَنْ لَمْ یَعْرِفْهُ تَحَنُّناً مِنْهُ وَ رَحْمَةً أَعْطِنِی بِمَسْأَلَتِی إِیَّاکَ جَمِیعَ خَیْرِ الدُّنْیَا وَ جَمِیعَ خَیْرِ الْآخِرَةِ وَ اصْرِفْ عَنِّی بِمَسْأَلَتِی إِیَّاکَ جَمِیعَ شَرِّ الدُّنْیَا وَ شَرِّ الْآخِرَةِ فَإِنَّهُ غَیْرُ مَنْقُوصٍ مَا أَعْطَیْتَ وَ زِدْنِی مِنْ فَضْلِکَ یَا کَرِیمُ». 👤 ابن ذکوان می گوید: «امام که به اینجای دعا رسید با دست چپ خویش محاسن خویش را گرفت و انگشت سبّابه دست را ست را به راست و چپ حرکت می داد و می فرمود: 🔅«یَا ذَا الْجَلَالِ وَ الْإِکْرَامِ یَا ذَا النَّعْمَاءِ وَ الْجُودِ یَا ذَا الْمَنِّ وَ الطَّوْلِ حَرِّمْ شَیْبَتِی عَلَى النَّارِ». 📚 الاقبال، سید بن طاووس، ج ۲، ص ۶۴۴. 📚 بحارالأنوار، ج ۹۵، ص ۳۹۰. 📙 زادالمعاد، ص ۱۶. 🔰 حال توجه به نکاتی لازم است؛ 1⃣ در روایت دیگری همین دعا از امام صادق(ع) برای اجابت حوائج دنیوی و اخروی انسان در تمام زمان ها نقل شده است. 📚 الکافی، ج ۲، ص ۵۸۴. 2⃣ گرفتن محاسن با دست چپ و تکان دادن انگشت سبابه دست راست نشانی از پناه خواستن و نوعی تضرع و زاری به شمار می رود که در عرف آن زمان مرسوم بوده است. 3⃣ مراد از کلمه «آمن» در جمله «آمن سخطه عند کل شر» ایمنی جستن است نه ایمن بودن به این معنا که خدایا از هر شری از خشمت ایمنی می جویم (با توبه و استغفار کردن) زیرا یکی از معانی ماده «امن» همین ایمنی جستن می باشد. 📚 معجم الوسیط، ماده امن. ⚜ آیت الله مکارم نیز این فراز دعا را به « ایمنی جستن از خشم خداوند» ترجمه می کند. 📔 مفاتیح نوین، ص ۶۳۳. 4⃣ اگر در سند دعای مذکور نیز خدشه ای باشد به حسب اخبار «من بلغ» و این که در مستحبات و سنن سند معتبر شرط نمی باشد می توان خدشه و اشکال را بر طرف کرد. 📚 وسائل الشیعه، ج ۱، ص ۸۰، باب ۱۸. 📱ڪـانـال ݐـــرٺـــو اشـــراق 🔰 به ما بپیوندید... ▶🆔: eitaa.com/joinchat/2848915456C8c69e1d0c7