💠❓📚 ✍🏻💠 ❓لطفاً در مورد « » بگویید چرا آن را جزو می شمارد اما اهل سنت خیر؟ ✅ پاسخ: در روایاتی که درباره چگونگی اذان در روایات شیعی وارد شده است از حی علی خیر العمل به عنوان یکی از فرازهای اذان نام برده شده است و بر این مطلب اجماع شیعه است. 📚 وسائل الشیعه، ج ۵، ص ۴١٣، به بعد باب ١٩. 📚 در روایات اهل سنت نیز آمده است که این فراز جزو اذان بوده است سپس حذف شده است. 📚 متقی هندی در کنزالعمال روایت می کند: 🔅«بلال در اذان صبح حی علی خیر العمل را می گفت». 📚 کنزالعمال، ح ٢٣١٧۴. 📚 حلبی در سیره خود می آورد: 🔅«عبدالله بن عمر و علی بن الحسین در اذان پس از حی علی الفلاح جمله حی علی خیر العمل را می گفتند». 📚 سیره حلبی، ج ٢، ص ٣٠۵. 👌درباره ابن عمر نقل می کنند که دائماً در اذان خود حی علی خیرالعمل می گفته است. 📚 السنن الکبری، ج ١، ص ۴٢۵. 📚 المصنف، ج ١، ص ۴۶٠. 📚 شوکانی می آورد: 🔅«به طریق صحیح ثابت است که حی علی خیرالعمل در عهد پیامبر(ص) جزو اذان بوده تا در زمان عمر از آن منع شده است». 📚 نیل الاوطار، ج ٢، ص ٣٢. تفتازانی و قوشجی از بزرگان اهل سنت روایت می کنند که عمر چنین می گفت: 🔅«سه چیز در عهد رسول خدا رسمیت داشت وحلال بود و من از آنها باز می دارم و انجام دهنده آن را مواخذه می کنم: 🔅متعه زنان، متعه حج، گفتن حی علی خیرالعمل». 📚 شرح التجرید، بحث امامت ص ۴٨۴. ⚜ شیخ صدوق در علل الشرایع روایت می کند که محمد بن ابی عمیر از امام کاظم(ع) از علت حذف حی علی خیرالعمل توسط عمر از اذان سوال کرد امام(ع) فرمود: 🔅«علت ظاهری را میخواهی بدانی یا علت باطنی را؟ گفت هر دو را! ⚜ امام (ع) فرمود: 🔅علت ظاهری آن بود که می خواستند که مردم از جهاد غافل نشوند با اتکال بر این که نماز بهترین عمل است اما علت باطنی آن بود که مراد از خیرالعمل ولایت است (یعنی بشتابید به سوی اهل بیت) و آنان خواستند با حذف آن مانع از دعوت به سوی اهل بیت شوند». 📚 وسائل الشیعه، ج ۵، ص ۴٢١. 📱ڪـانـال ݐـــرٺـــو اشـــراق 🔰 به ما بپیوندید... ▶🆔: eitaa.com/joinchat/2848915456C8c69e1d0c7