💠❓📚 ✍🏻💠 ❓سئوال: مراجع می گویند اگر تنها راه درمان منحصر به استفاده از محرمات مانند کشیدن تریاک و خوردن شراب و ...باشد، استفاده از آن ها اشکال ندارد در حالی که روایات می گوید خداوند در حرام شفا قرار نداده است! ❓آیا مراجع بر خلاف روایات فتوا نداده اند؟ ✅ پاسخ: در روایات متعددی آمده است که خداوند در محرمات شفایی قرار نداده است. ⚜ امام صادق (علیه السلام) فرمود: 🔅«خداوند عزوجل در هیچ یک از محرمات دواء و شفایی قرار نداده است». 📚 الکافی، ج ۶، ص ۴۱۳. ⚜ و فرمود: 🔅«پسندیده نیست که هیچ کس با محرمات الهی به دنبال شفای خویش باشد». 📚 الکافی، ج ۶، ص ۴۱۴. ⚜ و فرمود: 🔅«من نمی خواهم به دوایی که با شراب عجین شده است نگاه کنم، چگونه با آن به دنبال شفای خود باشم». 📚الکافی، ج ۶، ص ۴۱۴. 👌به این مضمون روایات متعدد دیگری نیز در مجامع روایی ما نقل شده است. 📚 وسائل الشیعه، ج ۲۵، ص ۳۴۳، باب ۲۰. ✍ از سوی دیگر ، مراجع فتوا داده اند که اگر بر اساس تشخیص پزشک متخصص و مورد اطمینان، تنها راه درمان بیماری استفاده از محرمات الهی باشد، استفاده از آن ها به مقدار ضرورت اشکالی ندارد. 📙رساله دانشجویی، ص ۲۹۲. ⚜ مستند این حکم قاعده «لا حرج» می باشد که خداوند می فرماید: 🔅«او شما را برگزید و در دین خود تکلیف مشقت باری برای شما قرار نداد». 📖 سوره حج، آیه ۷۸. ⚜ پیامبر گرامی فرمود: 🔅«من مبعوث به شریعت سهل و آسانی شده ام». 📚 بحارالأنوار، ج ۳۰، ص ۵۴۸. 👌بی شک اگر بیماری توان انسان را بریده باشد و هیچ راه درمانی جز استفاده از یک حرام الهی برای درمان نباشد، بر اساس قاعده لا حرج و شریعت سهل اسلامی، درمان با حرام برای نفی حرج و مشقت رجحان می یابد. 🔺قاعده لا ضرر و حرمت ضرر رساندن به بدن نیز مؤید این فتوا می تواند باشد چنانکه در روایات ما آمده است «لا ضرر و لا ضرار فی الاسلام» و بر اساس آن هر گونه حکمی که سبب آسیب رسیدن به خود و دیگران شود در اسلام بر داشته شده است. 📚 وسائل الشیعه، ج ۲۶، ص ۱۴. ⚜ خداوند نیز می فرماید: 🔅«خود را با دست خود به هلاکت نیفکنید». 📖 سوره بقره، آیه ۱۹۵. ⚠روشن است که در صورت عدم درمان بیماری که تنها راه درمان آن استفاده از حرام الهی باشد، ضرر و هلاکت نصیب انسان می شود. ⚜ لذا امام صادق علیه السلام فرمود: 🔅«هیچ چیز از محرمات الهی نمی باشد مگر آنکه ارتکابش برای مضطر جایز و حلال است». 📚 وسائل الشیعه، ج ۵، ص ۴۸۳. 👌میان این دسته ادله با ادله دسته اول که می گوید خداوند در حرام شفایی قرار نداده است منافاتی نمی باشد زیرا؛ 📚 روایات دسته اول در مقام بیان این نکته است که شفای خالص و سلامتی کامل با استفاده از محرمات الهی حاصل نمی شود، اگر چه ممکن است بیماری فعلی انسان را درمان کند، اما عوارض و بیماری های دیگری را برای بدن به همراه می آورد، زیرا تمام محرمات الهی دارای عوارض و ضررهایی بوده است که خداوند آن ها را حرام کرده است و انسان تا جایی که ممکن است باید از راه حلال خود را درمان کند چنانکه امام رضا علیه السلام فرمود: 🔅«هر آنچه در آن فساد نهفته شده و مایه ضرر برای جسم و نفس است حرام شمرده شده است». 📚 بحارالأنوار، ج ۱۰۰، ص ۵۱. 👌بنابراین میان این دو دسته ادله و فتاوی مراجع هیچ گونه تضاد و تنافی وجود ندارد. 📱ڪـانـال ݐـــرٺـــو اشـــراق 🔰 به ما بپیوندید... ▶🆔: eitaa.com/joinchat/2848915456C8c69e1d0c7