💠❓📚 ✍🏻💠 ❓کسی می گفت اگر خدا جسم نیست چگونه در قرآن آمده است که پیامبر در به خدا نزدیک شد به قدری که فاصله اش با خدا دو کمان یا کمتر بود آیا این جسمیت را نشان نمی دهد؟ ✅ پاسخ: ⚜️ خداوند در آیات ۵ تا ۹ سوره نجم می فرماید: 🔅«آن کس که قدرت عظیمی دارد او را تعلیم داده است. همان کسی که قدرت فوق العاده و سلطه بر همه چیز دارد در حالی که (پیامبر) در افق اعلی قرار داشت. سپس نزدیکتر و نزدیکتر شد تا آنکه فاصله او به اندازه دو کمان یا کمتر بود». 📚 در رابطه با تفسیر آیات دو نظریه مطرح است که نظریه صحیح را مطابق بیان تفسیر نمونه بیان می کنیم؛ 🔅«در روایات متعددی که از منابع اهل بیت نقل شده آمده است که منظور از این آیات شهود باطنی خاصی نسبت به ذات پاک خدا است که برای پیامبر روی داد و در معراج بار دیگر تکرار شد و رسول الله فوق العاده تحت تاثیر جذبه معنوی این دیدار قرار گرفت. ⚜️ مرحوم شیخ طوسی در امالی از پیامبر اسلام نقل می کند که فرمود: 🔅«هنگامی که به آسمان معراج کردم آنچنان به ساحت قدس پروردگارم نزدیک شدم که میان من و او فاصله قوسین یا کمتر بود». 📗 امالی، ص ۳۵۲. ⚜️ مرحوم صدوق در علل الشرایع همین مضمون را از هشام بن حکم از امام موسی بن جعفر نقل کرده است که در ضمن یک حدیث طولانی می فرماید: 🔅«هنگامی که پیامبر به معراج برده شد و فاصله او از ساحت قدس پروردگارش به اندازه قوسین یا کمتر بود حجابی از حجابها از برابر دیدگان او برداشته شد». 📚 علل الشرایع، ج ۲، ص ۳۰۲. ❌ممکن است گفته شود که این تفسیر بوی تجسم خداوند و وجود مکان برای او می دهد، در حالی که مسلم است او نه مکانی دارد و نه جسمی؛ ⚜️ چنان که می فرماید: 🔅«چشمها او را نمی بیند و او همه چشمها را می بیند». 📖 سوره انعام، آیه ۱۰۳. 🔅«به هر سو نگاه کنید خداوند آنجا است». 📖 سوره بقره، آیه ۱۱۵. 🔅«هر کجا باشید او با شماست». 📖 سوره حدید، آیه ۴. 👌🏻باید توجه کرد که مراد آیه یک نوع شهود و قرب خاص معنوی می باشد که به هیچ عنوان جسمانیت و مکان داشتن خداوند از آن فهمیده نمی شود. 🔻توضیح اینکه: 🔅بدون شک رؤیت حسی در مورد خداوند نه در دنیا و نه در آخرت امکان پذیر نیست، چرا که لازمه آن جسمانیت و مادی بودن است. همچنین لازمه آن تغییر و تحول و فساد پذیر بودن، و نیاز به زمان و مکان داشتن است، و ذات واجب الوجود از همه این امور مبرا است. 🔅ولی خدا را از طریق دید دل و عقل می توان مشاهده کرد و این همان است که امیرمؤمنان علی (علیه السلام) فرمود: 🔅«چشمها با مشاهده حسی هرگز او را ندیده، ولی دلها با حقیقت ایمان او را دریافته است». 📓 نهج البلاغه، خطبه ۱۷۹. 👌اما باید توجه داشت که دید باطنی بر دو گونه است: 🔅یکی دید عقلانی است که از طریق استدلال حاصل می شود، و دیگری مقام شهود قلبی است که درکی مافوق درک عقل و دیدی ماوراء دید آن است. 🔅این مقامی است که آنرا مقام استدلال نباید نام گذاشت، بلکه مقام مشاهده است، اما مشاهده ای با دل، و از طریق درون، این مقامی است که برای اولیاءالله با تفاوت مراتب و سلسله درجات رخ می دهد، زیرا شهود باطنی نیز مراتب و درجات بسیاری دارد البته درک حقیقت آن برای کسانی که به آن نرسیده اند مشکل است. 🔅از آیات فوق می توان اینچنین استفاده کرد که پیامبر اسلام در عین اینکه دارای مقام شهود بود، در طول عمر مبارکش دو مرتبه چنان اوج گرفت که به مقام شهود کامل نائل گردید. 🔅یکی احتمالاً در آغاز بعثت بود و دیگری به هنگام معراج، آنچنان به خدا نزدیک شد و بر بساط قرب او گام گذاشت که بسیاری از فاصله ها و حجابها برچیده شد، مقامی که حتی جبرئیل امین، یعنی مقرب ترین فرشته الهی، از وصول به آن عاجز بود. 🔅روشن است تعبیراتی مانند «فکان قاب قوسین او ادنی» «به اندازه فاصله دو کمان بلکه کمتر به خدا نزدیک شد» همه به صورت کنایه و بیان شدت قرب است، وگرنه او با بندگانش فاصله مکانی ندارد، و نیز منظور از رؤیت در این آیات رؤیت با چشم نیست بلکه همان شهود باطنی است. ❓از پیامبر گرامی سوال شد که آیا پرودگارت را هرگز دیده ای؟ 🔅فرمود: «من او را با چشم دل دیده ام». 📚 بحارالأنوار، ۱۸، ص ۲۸۷. 👌با توجه به این نکات روشن می شود که آیات به هیچ عنوان دلالتی به جسمانیت و قرب مکانی نسبت به خداوند ندارد بلکه مراد تنها نوعی شهود باطنی و قرب معنوی پیامبر گرامی نسبت به خداوند است. 📚 تفسیر نمونه، ج ۲۲، ص ۴۹۳. 📱ڪـانـال ݐـــرٺـــو اشـــراق 🔰 به ما بپیوندید... ▶🆔 eitaa.com/partoweshraq ▶🆔 sapp.ir/partoweshraq