💠🧠📚✍🏻💠 ❓خدا در قرآن کریم فرموده هر مصیبتی به شما رسد بخاطر اعمالی است که انجام داده اید و بسیاری را نیز عفو می کند. 📖 سوره شوری، آیه ۳۲. ❓در اینجا علت همه مصائب اعمال انسان ذکر شده در صورتی که در آیات و روایات دیگر عوامل دیگری چون آزمون الهی، ترفیع درجات هم ذکر شده. این تناقض ظاهری رو چگونه بایستی حل کرد؟ ❓مثلا معصومین (علیهم السلام) که هیچگاه گناهی مرتکب نشده اند تا بخواهد به این دلیل مصائبی به ایشان وارد شود در حالیکه می بینیم زندگیشان سراسر رنج و سختی بوده! ✅ پاسخ: ⚜ خداوند می فرماید: 🔅«هر مصیبتی به شما می رسد به خاطر اعمالی است که انجام داده اید و بسیاری را نیز عفو می کند». 📖 سوره شوری، آیه ۳۰. 📚 در تفسیر نمونه چنین آمده است؛ 🔅«گرچه ظاهر آیه عام است و همه مصائب را در بر می گیرد ولی مطابق معمول در عمومات استثناهایی وجود دارد مانند مصائب و مشکلاتی که دامنگیر انبیاء و ائمه معصومین می شد که برای ترفیع مقام یا آزمایش آنها بود. 🔅و‌ همچنین مصائبی که گریبان غیر معصومین را می گیرد و جنبه آزمون دارد و یا مصائبی که بر اثر ندانم کاری ها و عدم دقت و مشورت و سهل انگاری ها در امور حاصل می شود که اثر تکوینی اعمال خود انسان است. 🔅جمع میان آیات مختلف و روایات ایجاب می کند که عموم این آیه را تخصیص بزنیم. 🔅از آنجا که مصایب و گرفتاری برای بیشتر افراد جنبه کیفری و کفاره ای دارد، آیه فوق آن را به صورت عموم مطرح ساخته است اما سایر آیات و روایات این عموم را تخصیص زده است و بیان کرده است برخی مصائب برای برخی افراد به سبب شکوفایی استعدادها یا هشدار نسبت به آینده یا آزمون الهی و یا بیداری از غرور و غفلت و مانند آن اتفاق می افتد. 📚 تفسیر نمونه، ج ۲۰، ص ۴۴۱. ⚜ در روایتی آمده است که از امام صادق تفسیر آیه فوق را سوال کردند ایشان فرمودند: 🔅«می دانید که علی و اهل بیتش بعد از او گرفتار مصائبی شدند آیا به خاطر اعمالشان بود در حالی که آنها اهل بیت طهارتند و معصوم هستند از گناهان؟ 🔅سپس افزود: «رسول خدا پیوسته توبه می کرد و در هر شبانه روز صد بار استغفار می نمود بی آنکه گناهی مرتکب شده باشد. خداوند برای اولیاء و دوستانش مصائبی قرار می دهد تا به خاطر صبر در برابر آن از او پاداش بگیرند بی آنکه گناهی مرتکب شده باشند». 📚 الکافی، ج ۲، ص ۳۲۵. 📗 قرب الاسناد، ص ۷۹. 📚 تفسیر قمی، ج ۲، ص ۲۷۷. 📚 البرهان فی تفسیر القرآن، ج ۴، ص ۸۲۷. 👌🏻بنابراین امام می فرماید عمومیت آیه مذکور در مورد برخی افراد نظیر انبیا و اولیا تخصیص می خورد. 📱ڪـانـال ݐـــرٺـــو اشـــراق 🔰 به ما بپیوندید... ▶🆔 eitaa.com/partoweshraq ▶🆔 sapp.ir/partoweshraq