💠❓📚 ✍🏻💠 ❓سؤال: امروزه شاهدیم که کسبه و حتی مردم اجناس مورد نیاز مردم را خریداری می کنند و در مغازه و خانه ها ذخیره می کنند؟ حکم این عمل چیست؟ جایز است یا خیر؟ ✅ پاسخ: 📚 به معناى گردآورى احتياجات مردم و ذخيره كردن و به انتظار گرانى نشستن و منافع كلان بردن است و در اصل از ريشه حَكْر (بر وزن مكر) به معناى ظلم و ستم و بد رفتارى گرفته شده و از آنجايى كه احتكار طعام از روشنترين مصداقهاى ظلم و بدرفتارى است اين واژه بر آن اطلاق شده است. 📚 پیام امام امیرالمؤمنین، ج ۱۱، ص ۵۴. 📗در فقه اسلام بحث مشروحى درباره احتكار آمده و همه فقهاى اسلام آن را حرام شمرده اند و روايات بسيارى در اين زمينه وارد شده از جمله در حديثى كه در كتب اهل سنّت و اماميه وارد شده از رسول خدا مى خوانيم؛ 🔅«محتكر رانده درگاه خداست». 📚 بحارالأنوار، ج ۵۹، ص ۲۹۲. ⚜ در حديث ديگرى از امام اميرالمؤمنين در غررالحكم آمده است؛ 🔅«محتكر بخيل ثروتى جمع مى کند براى وارثانى كه هرگز از او راضى نخواهند شد و بر خدايى (در محشر) وارد مى شود كه او را معذور نخواهد داشت». 📙غررالحکم، ح ۸۲۰۵. ⚜ در حديث ديگرى از پيغمبر اكرم مى خوانيم؛ 🔅«شخص محتكر در روز قيامت در حالى محشور مى شود كه در پيشانى او نوشته شده است: اى كافر جايگاه خودت را در آتش دوزخ انتخاب كن». 📕کنزالعمال، ح ۴۳۹۵۸. ⚜ پیامبر اعظم(ص) فرمود؛ 🔅«هر كس خوراك مسلمانان را احتكار كند، خداوند او را به جذام و ورشكستگى تنبيه مى فرمايد.» 📚 بحارالانوار، ج ۶۲، ص ۲۹۲. ⚜ و فرمود؛ 🔅«هر انبار كردنى كه به مردم زيان رسانَد و قيمتها را به ضرر ايشان گران كند، بى خير است.» 📚 دعائم الاسلام، ج ۲، ص ۳۵. ⚜ و فرمود؛ 🔅«مايه بيزارى است كه خوراكى احتكار شود و مردم به حال خود رها گردند، در حالى كه چيزى از آن نداشته باشند». 📚 عوالی اللالی، ج ۲، ص ۱۳۸. ⚜ و فرمود؛ 🔅«هر كس يك شب گرانى را براى امّت من بخواهد، خداوند عملِ چهل سالش را تباه مى سازد.» 📚 تاریخ بغداد، ج ۴، ص ۶۰. ⚜ و فرمود؛ 🔅«احتكار كنندگان و قاتلان مردم در يك رتبه [به روز قيامت] برانگيخته مى شوند. و هر كس در بخشى از [بازار و] قيمت [كالاهاى] مسلمانان راه يابد تا آن را بر ايشان گران كند، سزاوار است كه خداوند در روز ، او را در بخش بزرگ آتش درآورَد». 📚 الترغیب و الترهیب، ج ۲، ص ۵۸۴. ⚜ مولا علی (علیه السلام) در نامه اش به رفاعه نوشت؛ 🔅«احتكار را نهى كن؛ و هر كس از اين نهى سرپيچيد، مجازاتش كن و آنگاه او را وادار كه آن چه را احتكار كرده، آشكار سازد.» 📚 دعائم الاسلام، ج ۲، ص ۳۶. 📜 و در نامه اش به مالک اشتر نخعى نوشت؛ 🔅«آنگاه كه وى را به كارگزارىِ مصر گماشت: با اين همه، بدان كه بسيارى از ايشان [بازرگانان] مردمى تنگ نظر و سخت بخيل هستند و احتكار مى كنند و به ميل خود براى كالاها قيمت مى گذارند و با اين كار، به مردم زيان مى رسانند و براى واليان هم مايه ننگ و عيب هستند. پس از احتكار باز دار؛ كه رسول خدا آن را منع فرمود. و بايد خريد و فروش آسان و بر موازين عدل باشد، با قميتهايى كه نه به فروشنده زيان رسانَد و نه به خريدار. پس از آن كه احتكار را ممنوع كردى، اگر كسى باز به احتكار روى آورْد، مجازاتش كن، ولى در مجازات وى زياده روى مكن». 📔 نهج البلاغه، نامه ۵۳. ⚜ مرحوم شيخ در مبسوط (بنا به نقل شهيد ثانى در كتاب مسالك) در كتاب الاطعمة مى گويد: 🔅«هرگاه صاحب طعام (در موارد اضطرار مردم) از بذل طعام خوددارى كند مگر به زيادتر از قيمت اگر شخص مضطر قادر باشد با او مى جنگد اگر مضطر كشته شود مظلوم است و ديه او بايد پرداخت شود و اگر مالك طعام كشته شود خون او هدر است و اگر قادر به جنگيدن با او نباشد يا قادر باشد و نخواهد كار به خونريزى برسد مى تواند از طريق حيله با او وارد شود و طعام را به قيمتى كه او مى گويد (هرچند بسيار زياد) بدون قصد جدى خريدارى كند ولى بعداً تنها قيمة المثل را بپردازد». 📚 مسالک، ج ۱۲، ص ۱۲۱. 📱ڪـانـال ݐـــرٺـــو اشـــراق 🔰 به ما بپیوندید... ▶🆔 eitaa.com/partoweshraq