••⊰💠﷽💠⊱••═╮ ✅ شبیه ترین مردم به رسول‌ اکرم ✍ استاد صادقزاده امام حسین علیه‌السّلام وقتی‌ می‌خواستند فرزند بزرگوار و پسر رشیدشان، حضرت علی‌اکبر علیه‌السّلام را به میدان بفرستند، به خدای متعال عرضه داشتند: 🔹اللّـٰهُمَّ اشْهَدْ، فَقَدْ بَرَزَ اِلَيْهِمْ غُلامٌ: خدایا شاهد باش، پسر رشیدی از فرزندان من به میدان مبارزه با آنها می‌رود و بر آنها حمله‌ور می‌شود 🔹اَشْبَهُ‏ النّاسِ‏ خَلْقاً وَ خُلُقاً وَ مَنْطِقاً بِرَسولِكَ: که شبیه‌ترین مردم از نظر خلقت، منش و منطق به رسول‌الله صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله است. شاید این تعبیر، رسا‌ترین تعبیر در عظمت شخصیت حضرت علی‌اکبر علیه‌السّلام است. تاریخ خلقت، انسانی عظیم‌تر از رسول‌الله صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله ندیده است و در همه‌ ابعاد وجودی، در معرفت، کمالات وجودی، اخلاق، فضائل و مکارم اخلاقی و رفتار و کردار، اشرف خلایق، وجود مقدّس خاتم‌النّبیّین، محمّد مصطفی صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله است؛ به‌گونه‌ای که قرآن خُلق ایشان را تمجید کرد: 🔹اِنَّكَ‏ لَعَلىٰ‏ خُلُقٍ‏ عَظِيمٍ‏. بحث‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه جنبه‌ی خلقت جسمانی هر شخص، سهم خاصّی در استعداد کمالی او دارد و اگر وجود ما در جنبه‌ی پیکر جسمانی، اعتدال و تعادل را به‌طور کامل نداشته باشد، این مرکب کشش اینکه ما بتوانیم پروازهایی را به اوج قلّه‌های بلند کمال انسانی داشته باشیم، ندارد. بحث اعتدال جسم، جای خاصّی دارد و اشرف مخلوقات خدا، از لحاظ جسمی در اوج مرتبه‌ی اعتدال است. امام حسین علیه‌السّلام می‌فرمایند: علی‌اکبر علیه‌السّلام «اَشْبَهُ النّاسِ خَلْقاً» یعنی از نظر خلقت و آفرینش، هم از بُعد جسمی و هم از بُعد روحی، شبیه به رسول‌خدا صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله هستند. یعنی از نظر همه‌ سرمایه‌هایی که در آفرینش و جنبه‌ی تکوینی، چه جنبه‌های روحانی و چه جسمانی، به پیغمبر‌اکرم صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله عطا و عنایت شده است، شبیه‌ترین مردم در سرمایه‌های خلقتی و آفرینشی به رسول‌الله صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله که اشرف خلایقند، علی‌اکبر علیه‌السّلام هستند. امام معصوم بر این موضوع گواهی می‌دهند. یک ذرّه اغراق و زیاده‌گویی در آن نیست. این‌گونه نیست که بگوییم فرزندشان بوده و علاقه و عشق پدر و فرزندی سبب شده است که العیاذ‌بالله اغراق کنند. امام معصوم اهل اغراق نیستند. بعد هم از نظر خُلق، حضرت فرمودند: 🔹اَشْبَهُ‏ النّاسِ‏ خَلْقاً وَ خُلُقاً؛ همان خُلقی که در پیغمبر‌اکرم صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله بود و قرآن آن را ستود، اِنَّكَ‏ لَعَلىٰ‏ خُلُقٍ‏ عَظِيمٍ‏، در وجود حضرت علی‌اکبر علیه‌السّلام به نحو کامل منعکس شده بود. خُلق، منش، سیرت و مکارم و ملکات اخلاقی هم در وجود ایشان در اوج است. سوم مَنْطِقاً. یک معنای منطق سخن گفتن و سخنوری است. پیغمبر‌اکرم صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله افصح خلق بودند. منهای آیات قرآن که کلام‌الله است، کلام خود رسول‌الله صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله افصح کلمات است. مجموعه‌ سخنان و جملات کوتاه پیغمبر صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله را که جمع‌آوری کردند، نامش را نَهجُ‌الفَصاحَة گذاشتند. ائمّه علیهم‌السّلام فرمودند: 🔹نَحْنُ اُمَراءُ الْکَلامِ. اهل‌بیت علیهم‌السّلام امیران سخنوری هستند و پیغمبر صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله اشرف و افضل از همه‌ی آنها می‌باشند. منطق شامل هر دو بعد سخن گفتن، یعنی فنّ سخنوری و محتوای سخنی که شخص می‌گوید، می‌شود. یعنی هم معارفی که از دهان گوینده بیرون می‌آید و هم ادبیّات و شیوه و فنّ سخنوری‌یی که او در انتقال معارف و حقایقی که اظهار می‌کند، به‌کار می‌گیرد. اینها در رسول‌اکرم صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله در اوج است و حضرت اباعبدالله علیه‌السّلام فرمودند: علی‌اکبر از نظر منطق، شبیه‌ترین مردم به رسول‌خدا صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله است. منطق را اگر به‌معنای استدلال و مبانی برهانی کلام هم بگیریم، یعنی شبیه‌ترین شخص از نظر قدرت برهان، استدلال، تفکّر، منطق و عقلانیت به رسول‌خدا صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله حضرت علی‌اکبر علیه‌السّلام هستند. ┄══༅•ஜ𖣔🌹𖣔ஜ•༅══┄ 🌸پرورشیار، یار دبیران وفعالان پرورشی 🌐 کانال"پرورشیار" ┏━━━━━━━━━🌸🍃┓ 🆔 eitaa.com/parvareshyar ┗🌸🍃━━━━━━━━━