آیه هشتم
💢فَضْلاً مِنَ اللَّهِ وَ نِعْمَةً وَ اللَّهُ عَليمٌ حَكيمٌ (8)
[اين محبت و ناخوشايندى نسبت به حق و باطل] عطيه و نعمتى از سوى خداست؛ و خدا دانا و حكيم است💢
فَضْلاً
♨️چرا ما نسبت به انسان های مومن وکارهای خوب علاقه داریم و از کارهای زشت و انسانهای کافر تنفر❓
جواب:چون خداوند ايمان را محبوب دلهاي ما قرار داده است و قلبهايمان را از كفر و فسق وعصيان متنفر نمود، صرفا عطيه و نعمتي از جانب اوست ، نه اينكه عوض و بدلي در قبال آن عايد پروردگار شود و البته خدا اين عمل را بيهوده و گزاف هم ننموده ، بلكه مطابق مصلحت و علتي صورت گرفته ، چون خداوند عليم است و مي داند نعمت خود را به چه كساني بدهد و حكيم است لذا هرگز بدون مصلحت و حكمت عملي را انجام نمي دهد.
دو نکتهنکته اول👇👇
✅👌آيات فوق ترسيم روشنى از ديدگاه اسلام در زمينه مساله" جبر و اختيار" و" هدايت و اضلال" است، زيرا اين نكته را به خوبى آشكار مىكند كه كار خداوند فراهم آوردن زمينه هاى رشد و هدايت است.
از يك سو" رسول اللَّه" صلی الله علیه و آله را در ميان مردم قرار ميدهد، و" قرآن" كه برنامه هدايت و نور است نازل میكند، و از سوى ديگر" عشق به ايمان" و" تنفر و بيزارى از كفر و عصيان" را به عنوان زمينه سازى در درون جانها قرار میدهد ولى سرانجام تصميم گيرى را به خود آنها واگذار كرده، و تكاليف را در اين زمينه تشريع میكند.
طبق آيات فوق عشق به ايمان، و تنفر از كفر، در دل همه انسانها بدون استثنا وجود دارد، و اگر كسانى اين زمينه ها را ندارند از ناحيه تربيتهاى غلط و اعمال خودشان است، خدا در دل هيچكس" حب عصيان" و" بغض ايمان" را نيافريده است.
نکته دوم رهبرى و اطاعت
اين آيات بار ديگر تاكيد میكند كه وجود" رهبر الهى" براى نمو و رشد يك جمعيت لازم است، مشروط بر اينكه" مطاع" باشد نه" مطيع" پيروان خود، فرمان او را بر ديده گذارند نه اينكه او را براى اجراى مقاصد و افكار
محدود خود تحت فشار قرار دهند.
نه تنها در مورد رهبران الهى اين اصل ثابت است كه در مساله" مديريت" و" فرماندهى" همه جا اين امر بايد حكومت كند.
✅✅👌👌در روايات میخوانيم: اگر اهل ايمان نزد شما محبوب بودند، در راه خير هستيد و اگر به گنهكاران علاقمند بوديد، در شما خيرى نيست
کافی جلد دوم صفحه 126
تفسير نمونه، ج22، ص: 163
تفسیر المیزان جلد 18صفحه 468
https://eitaa.com/joinchat/301400148C71113bbd3e