پاسخگویی به سوالات و شبهات تاریخی: 📝 حضرت علی علیه السلام نیز در برخی از خطبه ها کلماتی دارد که مستمسک اسلام ستیزان قرار گرفته است. 🔸🔸🔸 حضرت علی در خطبه ۲۰۶ چنین می فرمایند:«إِنِّی أَکْرَهُ لَکُمْ أَنْ تَکُونُوا سَبَّابِینَ وَ لَکِنَّکُمْ لَوْ وَصَفْتُمْ أَعْمَالَهُمْ وَ ذَکَرْتُمْ حَالَهُمْ کَانَ أَصْوَبَ فِی الْقَوْلِ وَ أَبْلَغَ فِی الْعُذْرِ» (نهج البلاغه صبحی صالح، ص: ۳۲۳) اما برخی از کلمات حضرت علی علیه السلام نیز مورد هجمه اسلام سیزان قرار گرفته و با نادانی خود، آن را حمل بر توهین به مخاطب کرده اند. که پاسخ هر کدام از آنها فرصت دیگری می طلبد و این مقال را گنجانش آن نیست.بنابر آنچه بیان شد، باید بپذیریم که تمام گفتار و رفتار اولیای خدا را نباید، منحصراً به معنای ظاهری آن تفسیر نمود. 🔸🔸🔸 نکته دیگری که از اهمیت فوق العاده ای در زمینه برخوردار است تفاوت فرهنگ هاست باید به کاربردهای عبارت در فضای فرهنگی عربی توجه کرد . در فرهنگ امروزی ما اگر به بچه ای که گریه می کند بگوئیم«حیونکی» نه تنها توهین نکرده ایم بلکه برایش دلسوزی هم کرده ایم. ایا می شود همین عبارت را در زبان های دیگر مثل عربی و انگیسی ترجمه کرده و به بچه های که گریه می کنند گفت؟ در احوال پرسی های ما «دماغت چاقه؟» مرسوم است. آیا همین عبارت را می توان به زبانهای دیگر برگردان کرد و در احوال پرسی بکار برد. نیز تعابیری مانند «خدا بکشدت / خدا بکشدش» و یا «لامصب (لا مذهب)» که هر دو بر اساس ساختار واژگان تعابیر منفی هستند، در مقام کاربرد بیشتر در یک فضای مثبت مانند اظهار شگفتی و اظهار شادمانی به کار می‌روند. مصطفی محسنی @pssokhgoo_shobaht_tsrikhi