🔴شبهه:
شما می دانستید زیارت عاشورا که می خونید بر پیامبر و خاندانش ناسزا میگید!!؟، در زیارت عاشورا میگید لعنت بر آل ابوسفیان(یعنی پدر، پدر جد و فامیل ) در صورتیکه ابوسفیان عمو زاده پیامبر و نوه عبدالمطلب بوده است
🔵پاسخ:
1⃣اولاً ابوسفیان نوه عبدالمطلب نیست.
بلکه نسب پیامبر با ابوسفیان به این صورت است:
عبدمناف – هاشم – عبدالمطلب – عبدالله – حضرت محمد صلی الله علیه و آله.
عبدمناف – عبدالشمس – امیه – حرب – صخر- ابوسفیان.
ثانیاً در زیارت عاشورا ناسزا گفته نمیشود بلکه لعن میشود؛ و فرق است بین ناسزا گفتن و توهین کردن، با لعنت کردن!.(این موضوع هم، جای خود دارد و از حوصله این بحث، خارج است)
ثالثاً خداوند اجازه توهین به هیچ کس را نداده ولی اجازه لعن داده و خودش در قرآن چندین گروه را لعنت نموده است.
در آيات مي بينيم، لعن از طرف خدا و لعن كنندگان بر انسان هاي كافر و دروغ گويان و ظالمان وارد شده است. (احزاب آية 64 و هود آية 18)
2⃣لعن هیچ مؤمن و مسلمانى هرچند گناهکار باشد، جایز نیست و فقط باید کافران معاند و ستیزندگان با حق و اولیاى حق را لعن کرد. این از آموزههاى مهم قرآن و عترت است و امامان معصوم(ع) هیچ گاه جز دشمنان سرسخت حق را لعن و نفرین نکردند.
3⃣موضوع مهم این است که نسبت افراد از نظر قرآن به نسب ظاهرى نیست بلکه آنچه افراد را به هم منسوب میکند، ارتباطهاى ایمانى و روحى است که پایدار بوده و در دنیا و آخرت پایدار است.
این مطلب در قرآن بارها مورد تأکید قرار گرفته است از جمله خداوند به حضرت نوح وعده میدهد که اهل و خانواده او را از عذاب نجات خواهد داد و وقتى عذاب فرا میرسد فرزند او غرق میگردد. حضرت نوح به خداوند عرض میکند: «انّ ابنى من أهلى؛ فرزند از اهل من است» و خداوند فرمود: «انّه لیس من أهلک؛(1) او از اهل تو نیست.» در آیه دیگر از زبان حضرت ابراهیم(ع) به عنوان یک اصل کلى میفرماید: «فمن تبعنى فانّه منّى؛(2) هر کس مرا پیروى کند از من است». و باز به عنوان یک اصل کلى، حق تعالى میفرماید: «و من یتولّهم فانّه منهم؛(3) هر کس اهل کتاب را دوست بدارد و ولایت آنان را بپذیرد، به درستى که از آنان است.»
✅بنابر این آیات آنچه نسب شخص را به واقع معلوم میکند، نه نسب ولادتى ظاهرى و جسمى است! بلکه نسب ایمانى و روحى و معنوى است و بنى امیه همه کسانى هستند که پیرو راه معاویه و یزید هستند و بر آن راضى بوده و بر تداوم آن راه اصرار دارند و هر کس محب اهل بیت و خدا و ایمان و عمل صالح بوده از بنى امیه نیست و از بنى هاشم است هرچند فرزند بلافصل ابوسفیان و معاویه یا یزید باشد.
پس مشخص میشود هر چند ابوسفیان ظاهرا عموزاده پیامبر است و جد مشترک دارد، اما بدلیل فوق الذکر، هیچ نسبتی با آن حضرت نخواهد داشت.
پینوشت:
۱_سوره هود، آیه ۴۶
۲_سوره ابراهیم،آیه ۳۶
۳_سوره مائده، آیه ۵۱.
لینک منبع: برگرفته از: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
📤پاسخگویان:
گروه۱۰ واتس آپ:
https://chat.whatsapp.com/GKDUiArccp96gSTDbEe4sL
✅ *درصورت تکمیل بودن ظرفیت گروه واتس آپ، از لینک زیر عضو گروه جدید شوید:*👇
http://pasokhgooyan.blogfa.com/post/1167
در ایتا:
https://eitaa.com/pasokhgooyan/2251
در تلگرام:
https://t.me/pasokhgoyan/12624
در گپ:
https://gap.im/pasokhgooyan/215
در سروش:
https://sapp.ir/pasokhgooyan
در بلاگفا:
http://pasokhgooyan.blogfa.com/post/1642