💠 *١٠ برداشت نادرست از احکام:*
١_شکستن تخم مرغ. ٢_تفاوت نماز و روزه. ٣_ظرف طلا و نقره. ۴_نیاز اموات. ۵_توقع نابجا. ۶_یک نگاه حلال است. ٧_شرم و حیای ناپسند. ٨_مطهرات. ٩_کم شمردن غذا. ١٠_استخاره.
*١_شکستن تخم مرغ:*
شکستن تخم مرغ برای دفع چشم زخم، اسراف است و هیچگونه منشا دینی و روایی ندارد، ولی متاسفانه عدهای هنگام مواجهه با حوادث ناگوار، راه های انحرافی و غير دينی، مثل مراجعه به رمال و فال گير و یا شکستن تخم مرغ را در پیش میگیرند.
⚠️ این امور همگی از خرافات بوده و شرعا كار نادرستی است.
*٢_تفاوت نماز و روزه:*
نماز و روزه چند تفاوت دارند که برخی از مردم به آن ها بی توجهند:
💢 کسی که مریض یا در سفر است، نباید روزه بگیرد، ولی نماز با سفر و مرض ساقط نمی شود.
💢 کسی که نماز قضا بر عهده اوست، می تواند نماز مستحبی بخواند، ولی کسی که روزه قضا بر عهده دارد، نباید روزه مستحبی بگیرد.
💢 خانم هایی که در حال حیض و نفاس اند، نباید روزه بگیرند و نباید نماز بخوانند، ولی بعد از پاک شدن، باید قضای روزه ها را بگیرند، اما قضای نمازها لازم نیست.
💢 ترک نماز و روزه بدون عذر، گناه زیادی دارد، در عین حال ترک نماز کفاره ندارد، اما ترک روزه کفاره دارد.
💢 خوابیدن حتی برای یک لحظه، نماز را باطل می کند، ولی روزه را باطل نمی کند؛ حتی اگر انسان شب قبل تصمیم داشته باشد که فردا روزه بگیرد و روز بعد تمام روز را خواب باشد، روزه اش صحیح است.
*٣_ظرف طلا و نقره:*
گاهی دیده میشود مردم در استفاده و نگهداری از ظرف طلا یا نقره، برداشت نادرستی دارند.
خوردن و آشامیدن از ظرف طلا و نقره و استعمال آنها، حرام است، ولی استعمالِ آنها در زینت اطاق حرام نیست، و نگاه داشتن نیز حرام نمیباشد.
📚 رساله امام خمینی مسأله ۲۲۶
*۴_نیاز اموات:*
آنچه برای اموات مفید است، قضای نماز و روزه آنان، ادای دِین (خمس، زکات، مهریه، بدهیها و...)، رد مظالم، طلب حلالیت از مردم و احسان خالصانه است.
اما بسیاری از مردم بدین گونه نیازها کمتر توجه میکنند و به بستن حجله و خرید دسته گل، مراسم های تشریفاتی بی محتوا همچون شب سوم، هفتم و چهلم و تزئین قبر با سنگهای گران قیمت میپردازند، که ممکن است نیازهای اموات را تأمین نکند!
*۵_توقع نابجا:*
بعضى توقع دارند كه هرچه گفتند فوراً عمل شود. آنها به خاطر توقعى كه دارند، امر به معروف و نهى از منكر نمىكنند و مىگويند: «نگرانيم كه به گفتۀ ما عمل نشود.»
اين گونه افراد توقع نابجايى دارند؛ زيرا مگر مردم همۀ سخنان انبيا و امامان معصوم را گوش دادند؟ ما بايد مسائل را نسبى و درصدى بررسى كنيم و اگر به تمام اهداف نرسيديم: به همان چند درصد قانع شويم.
🔹حضرت رسول اكرم (ص) به حضرت على (ع) فرمود : «به خدا سوگند كه اگر حتى يك نفر را خداوند توسط تو هدايت كند، براى تو از آنچه خورشيد بر او مىتابد، بهتر است.»
در اين حديث، پيامبر عزيز به هدايت يك نفر نيز قانع است.
🔹نمونۀ ديگر از توقع نابجا آن است كه مىخواهد همين امروز و همين الان در كمال رفاه و آسايش با حفظ همه شؤون و عزّت، آن هم با يك تذكر كار انجام شود و اگر به يكى از مسائل فوق ضربهاى وارد شود، مىگويد: «من وظيفهاى ندارم!»
📚 امر به معروف و نهی از منکر (قرائتی)
*۶_یک نگاه حلال است:*
در بین برخی عوام رایج است که می گویند:
«یک نگاه حلال است» و با همین توجیه، نگاه اول خود به نامحرم را طولانی کرده و امتداد می بخشند!
در حالی که نگاه عمدی و پیوسته به قصد لذت، حرام است و بدون قصد لذت و ترس افتادن به حرام نيز، بنابر احتياط واجب جايز نيست.
📚 صافی، توضيح المسائل مراجع، م٢۴٣٣
*٧_شرم و حیای ناپسند:*
برخی از مردم فکر میکنند شرم و حیا میتواند عذر شرعی باشد؛ در حالی که در انجام مسائل دینی، حیا ناپسند بوده و عذر شرعی محسوب نمیشود.
پرسش: شخصی احتیاج به غسل پیدا کرده و به علت خجالت، تیمم می کند. آیا صحیح است؟
پاسخ: در مسائل شرعی خجالت و عذر، مجوز تیمم نیست، ولی اگر وقت تنگ باشد واجب است تیمم کند و نماز خود را بخواند و نماز صحیح است و قضا ندارد.
📚جامع المسائل فاضل ج٢، ص١٠۶، س١٧١
*٨_مطهرات:*
بعضی گمان میکنند فقط آب باعث پاک شدن نجاسات میشود؛ درحالیکه غیر از آب مطهرات (پاک کنندهها) دیگری هم وجود دارد...
🔹برطرف شدن عین نجاست:
اگر بدن حیوان به عین نجس (مثل خون)، یا متنجس (مثل آبِ نجس)، آلوده شود، چنانچه آنها برطرف شود، بدن آن حیوان پاک میشود. و همچنین است باطن بدن انسان مثل توی دهان و بینی. مثلًا اگر خونی از لای دندان بیرون آید و در آب دهان از بین برود، آب کشیدن توی دهان لازم نیست. ولی اگر دندان عاریه در دهان نجس شود، باید آن را آب بکشند به احتیاط واجب.
📚 رساله امام خمینی ره م٢١۶
*٩_کم شمردن غذا:*
بسیاری از مردم پس از کشیدن غذا برای میهمان، از اینگونه عبارات استفاده می کنند:
🔸چیز قابل داری نیست، بفرم