روزمان را با آغاز کنیم ⭐👇دستورات و  برنامه‌های حکمرانی پیامبران بر اساس کتاب خدا البقره كَانَ النَّاسُ أُمَّةً وَاحِدَةً فَبَعَثَ اللَّهُ النَّبِيِّينَ مُبَشِّرِينَ وَمُنذِرِينَ وَأَنزَلَ مَعَهُمُ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ لِيَحْكُمَ بَيْنَ النَّاسِ فِيمَا اخْتَلَفُوا فِيهِ ﻣﺮﺩم [ﺩﺭ ﺍﺑﺘﺪﺍﻱ ﺗﺸﻜﻴﻞ ﺍﺟﺘﻤﺎﻉ] ﮔﺮﻭﻫﻲ ﻭﺍﺣﺪ ﻭ ﻳﻚ ﺩﺳﺖ ﺑﻮﺩﻧﺪ [ ﻭ ﺍﺧﺘﻠﺎﻑ ﻭ ﺗﻀﺎﺩﻱ ﺩﺭ ﺍﻣﻮﺭ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﻧﺪﺍﺷﺘﻨﺪ ] ، ﭘﺲ [ ﺍﺯ ﭘﺪﻳﺪ ﺁﻣﺪﻥ ﺍﺧﺘﻠﺎﻑ ﻭ ﺗﻀﺎﺩ ] ﺧﺪﺍ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺍﻧﻲ ﺭﺍ ﻣﮋﺩﻩ ﺩﻫﻨﺪﻩ ﻭ ﺑﻴﻢ ﺭﺳﺎﻥ ﺑﺮﺍﻧﮕﻴﺨﺖ، ﻭ ﺑﺎ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﻪ ﺩﺭﺳﺘﻲ ﻭ ﺭﺍﺳﺘﻲ ﻛﺘﺎﺏ ﺭﺍ ﻧﺎﺯﻝ ﻛﺮﺩ ، ﺗﺎ ﻣﻴﺎﻥ ﻣﺮﺩم ﺩﺭ ﺁﻧﭽﻪ ﺑﺎ ﻫﻢ ﺍﺧﺘﻠﺎﻑ ﺩﺍﺷﺘﻨﺪ ، ﺩﺍﻭﺭﻱ ﻛﻨﺪ .(٢١٣) امام خامنه ای در سخنرانی تلویزیونی به مناسبت عید مبعث ۱۳۹۹/۱۲/۲۱  پس با آمدن پیغمبر یک نظام سیاسی به وجود می‌آید، یعنی هدف این است که یک نظام سیاسی به وجود بیاید -حالا اینکه کدام پیغمبر توفیق پیدا کرد این کار را بکند و کدام توفیق پیدا نکرد بحث دیگری است، لکن هدف این است که یک نظام سیاسی به وجود بیاید- که بتواند این اهداف را با تشکیل برنامه‌ها و مناسبات اجتماعی و مناسبات گوناگون بشری تحقّق ببخشد. در این نظام سیاسی، آئین حکمرانی از کتاب خدا گرفته میشود و از آنچه خدای متعال بر پیغمبر نازل میکند، که میفرماید: فَبَعَثَ اللهُ النَّبِیّینَ مُبَشِّرینَ وَمُنذِرینَ وَ اَنزَلَ مَعَهُمُ  الکتٰبَ بِالحَقِّ لِیَحکُمَ بَینَ النّاسِ فیمَا اختَلَفوا فیه؛ «لِیَحکُمَ» یعنی «لِیَحکُمَ کتاب»؛ این کتاب حکم کند بین مردم در آنچه باید انجام بدهند، و حاکم  او است در همه‌ی تنظیم‌های اجتماعی. این در سوره‌ی بقره است، در سوره‌ی مائده [میفرماید]: وَلیَحکُم اَهلُ الاِنجیلِ بِما اَنزَلَ اللهُ فیهِ؛انجیل حاکم است؛ یعنی دستور حکمرانی از انجیل گرفته میشود برای اهل انجیل؛ و همچنین در [مورد] پیغمبران دیگر که در آیات «وَ مَن لَم یَحکُم بِما اَنزَلَ اللهُ فَاُولئٰکَ هُمُ الکافرون» و «اُولئٰکَ هُمُ الظٰلِمونَ و «اُولئٰکَ هُمُ الفسِقونَ» هست، در همه‌ی اینها آن چیزی که منبع و منشأ حکمرانی است و دستور حکمرانی و برنامه‌های حکمرانی از آن گرفته میشود، عبارت است از کتاب الهی که به پیغمبر نازل شده است؛ این اصول و اساس در آن [کتاب] است؛ و همه‌ی برنامه‌های بشری در چهارچوبِ این اصول بایستی گذاشته بشود تدوین : رجبعلی بازیاد 🆔 @pedarefetneh 🔜 🆔 @pedarefetneh2 🔜