✅✅✅✅ آیین افتتاحیه همایش بین المللی «جاودانگی نفس در اسلام و مسیحیت» در تاریخ 12 اسفندماه 1399 برگزار شد.
✅✅✅✅ حجت الاسلام والمسلمین استاد سید یدالله یزدانپناه، دبیر علمی همایش بین المللی «جاودانگی نفس در اسلام و مسیحیت» در آیین افتتاحیه این همایش در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، در سخنانی به سیر تطور تبیینهای فلسفی و عرفانی از آموزۀ معاد جسمانی پرداختند.
این استاد سطح عالی حوزه علمیه قم با بیان مختصری از مبانی سه دستگاه فلسفی در تاریخ اندیشه اسلامی، یعنی فلسفه مشاء، فلسفه اشراق و حکمت متعالیه، به تأثیر این مبانی در تبیین آموزۀ معاد جسمانی پرداختند و گفتند ابن سینا بر معاد روحانی استدلال میکند ولی دستگاه فلسفی او توان اثبات معاد جسمانی را ندارد و خود بدان معترف است؛ شیخ اشراق با توجه به تأکید نصوص دینی بر جسمانیبودن معاد، تا حدودی توانست جسمانیبودن معاد را تبیین فلسفی کند ولی به طور کامل از عهدۀ تبیین آن بر نیامد تا اینکه ملاصدرا با جمعاوری 8 دسته نصوص دینی و با دستهبندی 4 مؤلفه توانست تبیین معقولی از معاد جسمانی در دستگاه فلسفی حکمت متعالیه دست یابد. ملاصدرا اولاً صور بهشتی را به صورت تقدّری و صوری تبیین کرد و گفت شکلمندی و اندازهداشتن صور بهشتی را اثبات فلسفی کرد؛ ثانیاً گفت این صور جوهریاند؛ یعنی ما در بهشت با حقایق جوهری در ارتباطیم؛ ثانیاً این حقایق صوری جوهری نه در دنیا، بلکه در نشئه آخرت هستند و آخرت ورای دنیاست؛ رابعاً از متون دینی بر میآید که بدن اخروی همین بدن دنیوی بعینه است. درواقع صدرا با یک تلاش اجتهادی فیلسوفانه در سطح عالی معارف دینی در فهم متون دینی گام برداشت و توانست در مرحله بعدی با تأثیرپذیری از عرفان، و مبتنی بر چندین اصل به اثبات معاد جسمانی بپردازد.
✅✅✅✅ البته از آنجا که ملاصدرا فصل اخیر انسان را جنبه الوهی او میدانند قائلاند در هر مرتبه وجودی که این فصل اخیر حاضر باشد، بر اساس اصل اتحاد عاقل و معقول یا عمل و عامل، هویت واحد انسانی و کمالات او محفوظ است و اینهمانی بدن دنیوی و اخروی حفظ میگردد؛ یعنی وقتی نفس عمل در جان ما مینشیند، هویت ما ساخته میشود و این هویت است که بهشت یا جهنم ما را میسازد. او معتقد است این هویت جوهری با قوه خیال محقق میگردد. ملاصدرا با ابزراهای فلسفیاش توانست حقایق نصوص دینی، عینیت و تقدر اعمال را حفظ کند؛ یعنی توانست اثبات فلسفی کند که باطن ما در روز قیامت ظاهر میشود و سیرت دنیایی ما به صورت ظاهر اخروی درآید و این نکتهای است که او از قرآن الهام گرفته است که میفرماید: «یوم تبلی السرائر»؛ بنابراین ملاصدرا به کمک نزدیک به 20 اصل فلسفی تلاش کرد معاد جسمانی را به اثبات فلسفی برساند و به نظر میرسد وی در این تلاش فلسفی کامیاب بوده است.
این همایش تا 14 اسفندماه 1399 با ارائه مقالات پذیرفتهشده و رونمایی از 15 اثر ذیل همایش ادامه مییابد.