🌷پرسش ها و پاسخ های عاشورایی ⬅️قسمت پنجم 🔸️دهه اول محرم الحرام فرصت مناسب و ویژه ای است به تحلیل وتفسیر پرسش وپاسخ عاشورایی بپردازیم که بتواند به بخشی از نیازهای معنوی ،فکری، سیاسی،اخلاقی واجتماعی ما پاسخ دهد تابتوانیم خروجی متناسب با ورودی و حضورمان در مجلس عزادار سید الشهدا داشته باشد ۲-(راز سکوت و بی طرفی مردم مدینه در واقعه عاشورا) 🔸️هر چند از عمر ۵۷ ساله امام حسین(ع) پنج سالش در زمان حکومت امام علی (ع) در کوفه گذشت ولی ۵۲ سال از عمرش را در مدینه گذراند،و مردم مدینه از کودکی وی را می شناختند نسبت به جایگاه آن حضرت و چگونگی ارتباط و محبوبیت وی نزد رسول الله صلی الله علیه وآله اگاهی لازم داشتند، ولی با این همه شناخت و آگاهی، در نهضت سال (۶۱) کاملا خود را کنار کشیدند، بی طرف و غایب ماندند به گونه ای که مردم کوفه با همه بی وفائیشان بیشترین شهید دراین واقعه دارند ولی مردم مدینه هیج شهیدی ندارند و شهدای غیر از کوفه و بصره همگی از بستگان امام اند نه مردم مدینه، همین امر حیرت انگیز و تاسف بار موجب شد پرسش پرتامل در برابر ما قرار بگیرد و آن اینکه راز و علت بی طرفی مردم  مدینه النبی دراین واقعه چیست؟ چرا اینان دراین واقعه بازماندند و مردود شدند؟ اگر بخواهیم تحلیل جامعی نسبت به پاسخ این پرسش داشته باشیم مطالعه دقیق پنجاه سال بعد از رحلت پیامبر حکایت ازاین دارد بی طرفی مردم چند علت کلیدی داشته است. 💥علت اول؛ این سکوت و بی طرفی را بایست درجابجایی (امامت به خلافت ) و(قداست سازی خلافت)دانست، چرا که:  🔘اولا؛ در روز بیست و هشت صفر سال دهم هجرت پیامبر رحلت نمود، هنوز بدنش غسل داده نشده بود و هفتاد روز از غدیر و بیعت مهاجر و انصار با امام علی (ع) نمی گذشت، جمعی از  خواص با همان روحیه قبیله گرایی رجعت طلبی را اغاز کردند و در سقیفه بنی ساعده نشستی را بر قرار نمودند و با نقض بیعت درغدیر رهبر آینده بعد از رسول الله (ص) را از بین  چهار قبیله (خزرج،اوس،تیم،عدی) انتخاب و نظام خلیفه گری که در حد مدیر اجرایی بود جای گزین نظام ولایی نمودند امام علی(ع) که خلیفه بلا فصل پیامبر بود کنار گذاشتند و ابوبکر که هیچ گونه شایستگی نداشت تنها به این دلیل که از قبیله تیم بود جانشین رسول الله (ص) نمودند و با این جابجایی سیاسی راه برای ورود افرادی چون یزید، مروان و عبد الملک مروان برای زمامداری باز شد. 🔘ثانیا‌‌َ‌َ‌‌‌‌؛ سران سقیفه پس از جابجایی سیاسی امامت و ولایت به خلافت برای این که بتوانند مخالفین را به آسانی حذف فیزیکی کنند به مقام خلافت قداست و حرمت دادند خلفاء تا معاویه خلیفه الرسول، ولی بعد از عثمان خلفای اموی مروانی و بنی العباس خود را خلیفه الله می دانستند، با همین مبنا که مخالفت با خلیفه مخالفت با خدا و رسول خدا است و تز ((النصر بالرعب)) هرکس با مشروعیت خلیفه مستقر مخالفت می کرد با انگ ارتداد مهدور الدم شناخته می شد، شهادت و سوزاندن (ایاس بن عبدالله) در مصلای مدینه وآتش زدن خانه حضرت زهرا(س)، کشته شدن مالک بن نویره به دست خالدبن ولید، و شهادت حجربن عدی و بسیاری از شیعیان همگی با همین اتهام بوده است. ⚡با چنین جابجایی و قداست سازی؛ مردم مدینه سید الشهدا علیه السلام  را  که  شهروند معمولی می دانستند نه امام مفترض الطاعه؛ که به مخالفت به خلیفه شرعی که عنوان خلیفه الله را داشت بر خاسته است و با این جهل مقدس حاکم بر امت اسلامی طبیعی است کسی از مردم مدینه باسید الشهداء همراهی نکند، امت پیامبر شاهد به مسلخ کشانده شدن آقازاده پیامبر باشند و به ندای مظلومانه وی پاسخ ندهند... ☀️@pmsh313❀ ╰━━❀🕊❀🌼❀🕊❀━━╯