#ایمان و
#حیا بسان یک رشته متصل به هم اند و بىايمانى، يك مرض روحى است
«أَفِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ أَمِ ارْتابُوا أَمْ يَخافُونَ أَنْ يَحِيفَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ وَ رَسُولُهُ بَلْ أُولئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ» سوره نور، 50
آيا در دلهايشان بيمارى است، يا دچار شك شدهاند، يا بيم آن دارند كه خداوند و پيامبرش حقّى از آنان ضايع كنند؟ (نه)، بلكه آنان خود ستمگرند.
نکته ها
كلمهى «حيف» به معناى خروج از اعتدال از روى ظلم و جور است.
پیام ها
۱. بىايمانى، يك مرض روحى است. وَ ما أُولئِكَ بِالْمُؤْمِنِينَ ... أَ فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ
۲. دليل اعراض از داورى پيامبر سه چيز است: بيمارىهاى روحى، ترديد و سوءظن. «أَ فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ أَمِ ارْتابُوا أَمْ يَخافُونَ أَنْ يَحِيفَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ»
۳. شك و سوءظن به خدا، ظلم است. (ظلم به خود و انبيا) «أُولئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ»
تفسیر نور، استاد حاج آقاقرائتی، ج۶، ص۲۰۲
✍ بی ایمانی است که موجب بی حیایی و بدححابی ایت. در آموزه های دینی
#ایمان و
#حیا را بسان یک رشته متصل به هم تعبیر کرده اند که اگر یکی رفت دیگری هم نمی ماند. حضرت
#امام_محمدباقر علیه السلام
#ایمان و
#حیا را دو رشته متصل به یکدیگر معرفی کرده اند: «
#حیا و
#ایمان در یک رشته و همدوشند، چون یکى از آن دو رفت، دیگرى هم در پى آن برود؛ الْحَیَاءُ وَ الْإِیمَانُ مَقْرُونَانِ فِی قَرَنٍ، فَإِذَا ذَهَبَ أَحَدُهُمَا تَبِعَهُ صَاحِبُهُ».
کافی (ط ــ دار الحدیث)، ج۳، ص۲۷۵
(۱۱۲)هزار و یک نکته پیرامون
#حیاوعفاف
@toubaefaf