بسم الله الرحمن الرحیم در روایتی از امیرالمومنین نقل شده که می فرمایند: كَمْ مِنْ صَائِمٍ لَيْسَ لَهُ مِنْ صِيَامِهِ إِلَّا الْجُوعُ وَ الظَّمَأُ ... . چه بسیار روزه داری که از روزه­اش جز گرسنگی و تشنگی بهره­ای نبرد ... . (نهج البلاغه، حکمت 145) در ماه میهمانی خداوند که شیاطین در غل و زنجیر هستند لازم است در ترک گناهان و رسیدن به مکرمتهای اخلاقی همه مان تلاش ویژه ای داشته باشیم؛ و نباشیم از آن گروههایی که در روایات آمده است که بهره شان از روزه فقط گرسنگی و تشنگی است لذا چشم و گوش و زبان و باقی اعضا و جوارح را از معصیتها حفظ کنیم؛ یکی از که امنیت اخلاقی را از بین می برد و احساس بدبینی را در جامعه افزایش می دهد (خاصه در خانواده) گناه بزرگ است که در آیات و روایات بسیار مورد مذمت قرار گرفته است که در این ماه میهمانی چند نکته راجع به این گناه عرض می کنیم: 1⃣ معنای تهمت این است که عیبى را به کسى نسبت دهیم در حالی که آن عیب را نداشته باشد. مثل اینکه انسان به کسی سوء ظنی داشته باشد و آنرا برای دیگران اظهار کند در حالی که واقعیت ندارد یا هنوز ثابت نیست. البته اگر عیبی هم ثابت باشد از جهت گناه غیبت، حق بیان عیب را ندارد مگر اینکه از موارد مجاز غیبت باشد. (1) 2⃣ در حرام بودن تهمت فرقی بین افراد و شخصیتها و یا اعضای خانواده و یا همسایه و همکار نیست بنابر این مثلا انسان نمی تواند به صرف اینکه مثلا تماس مشکوکی یا حرکت و یا فعل مشکوکی از همکار، شریک زندگی اش و ... دید مرتکب گناه بزرگ تهمت بشود و انسان چنانچه مرتکب این گناه بزرگ شود باید توبه کند و به تصریح برخی مراجع علاوه بر توبه باید حلالیت هم بگیرد. (2) 3⃣ ارتکاب این گناه بزرگ و یا سایر گناهان (مثل غیبت دروغ نگاه حرام و ...) درست است که از مواردی که روزه را باطل می کند نیست و اگر روزه داری مرتکب شود روزه اش قضا ندارد ولی ارزش و جایگاه روزه اش و میهمانی اش را تنزل می دهد که از خداوند می خواهیم در این ماه که ابلیس و جنودش در غل و زنجیر هستند به همه ما توفیق بندگی مرحمت بفرماید. عزیزان می توانید سوالات شرعی تان را از دفاتر شرعی داخل حرم به صورت حضوری و با رعایت شدید مسائل بهداشتی سوال کنید. از خداوند متعال عاجزانه درخواست می کنیم که این ماه بر ما نگذرد مگر اینکه توفیق دوری و ترک رذائل اخلاقی و عملی را به همه میهماناناش مرحمت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. توضیح و منابع: (1) (توضیح المسائل جامع ،سیستانی م 2224) (2) (حضرت امام: رضایت لازم نیست. استفتائات امام خمینی جلد دوم گناهان کبیره س 16) @porsesh42