📌متن شبهه👇 مردی کنار درخت خشکی خانه داشت او هر وقت یک روحانی رهگذر میدید میگفت حاج اقا میشود دعایی بخوانی تا این درخت پرتقال بدهد؟ روحانیون با این اندیشه که او دیوانه است لبخند زده و میگذشتند تا اینکه یک روحانی روزی گفت پسر جان این درخت چنار است نه پرتقال زمانی که زنده بود پرتقال نمیداد حالا چگونه مرده اش تو را پرتقال دهد؟ مرد جوان گفت: پس چطور امام حسین که در زمان خود نتوانست مادر پدر و برادر خود را شفا دهد در زمان حیاتش نتوانست بعد از مردنش میگویید می تواند بیماران را شفا دهد؟ برای پدرش طبیب یهودی اوردند و... 📌 *پاسخ به شبهه*👇 https://chat.whatsapp.com/B7pxXNR7iY17M92OQ2aae6 1️⃣ چنین مقایسه ای اساسا غلط است زیرا: 🔸درخت چنار خشک، پرتقال نمیدهد. زیرا هیچ سنخیّتی بین درخت چنار و پرتغال وجود ندارد. از نگاه عقلی-فلسفی، درخت چنار نمی تواند علّت برای پرتقال باشد. چه این درخت زنده باشد چه مرده. 🔸در مورد انسان آیا می توانیم ادعا کنیم که انسان نمی تواند علّت برای شفایافتن بیمار باشد؟ 🔸با کدام دلیل عقلی می توانید اثبات کنید که انسان قدرت شفادهندگی ندارد؟ 🔸نه تنها چنین چیزی قابل اثبات نیست بلکه عکس آن اثبات شده است. و این اعتقاد مختص مسلمانان و شیعیان هم نیست. یهودیان و مسیحیان، معتقدند که برخی از افراد پاک قدرت شفابخشی بیمار را دارند و برای این اعتقاد نیز دلایل تاریخی معتبری دارند. 🔆برای نمونه در کتاب مقدس آمده است نمونه های زیادی از شفادهندگی حضرت عیسی نقل شده است: شفای دیوانگان(لوقا 35:4، 21:7، 26:8، 42:9.) شفای مبتلایان به برص (پیسی)(متی 3:8؛ لوقا 12:5، 12:17.) شفای بیمار زمین گیر(یوحنا 4:5.) شفای مفلوج،(مرقس 3:2؛ لوقا 18:5، 6:6.) شفای کور،(مرقس 24:8، لوقا 21:7؛ یوحنا 1:9.) شفای کر و لال(مرقس 32:7.) و... قرآن کریم نیز کتابی است که معجزه بودن و راستی و درستی آن از راه های گوناگونی به اثبات رسیده است. در این کتاب معتبر نیز نمونه های مختلفی از شفادهندگی انسان سخن به میان آمده است. آیه 49 سوره آل عمران و آیه 110 سوره مائده آیاتی هستند که خبر از شفادهندگی حضرت عیسی و زنده کردن مردگان می دهند. به علاوه همه ما تا به حال گزارشهای معتبر زیادی توسط افراد مورد وثوق از شفاگرفتن بیماران توسط انسانهای پاک شنیده ایم. بنابراین بین انسان و قدرت شفادهندگی سنخیّت وجود دارد و وجود چنین قدرتی برای انسان اثبات شده است در حالی که پیدایش پرتقال از درخت چنار امکان پذیر نیست و هیچ سنخیتی بین آن دو وجود ندارد. اما آیا انسانی که از دنیا رفته است می تواند در این دنیا اثر گذار باشد و مثلا بیماری را شفا دهد؟ ما با دلایل عقلی اثبات میکنیم که انسان موجودی است تشکیل یافته از جسم و روح. اصالت انسان به روح اوست و این روح است که جسم را اداره می کند و پس از مرگ هم همین روح باقی می ماند تا در روز قیامت به حساب اعمال او رسیدگی شود. بنابراین انسانی که از این دنیا رفته، به کلّی نابود نشده است بلکه صرفاً روحش از این جسم دنیایی جدا شده است. هیچ دلیل عقلی ، نقلی یا تجربی وجود ندارد که اثبات کند، روح اموات نمی تواند در این دنیا اثر گذار باشد. علم انسان به زندگی پس از مرگ دسترسی ندارد و آگاهی ما در اینباره مربوط به تجربیات دینی و وحی الهی است. تجربیات متعددی وجود دارد که نشان می دهد انسانها پس از مرگ می توانند در این دنیا صاحب اثر باشند. برای نمونه شهید سید مجتبی صالحی خوانساری بعد از شهادت کارنامه دخترش را امضا می کند: https://b2n.ir/410377 یا شهید محمد معماریان پس از شهادت پای مادرش را با پارچه سبزی می بندد و درد پای او را شفا می دهد. https://b2n.ir/226508 این اخبار و تجربیات، توسط انسان های موثق به ما رسیده و قابل اعتماد هستند. از شهدا که بگذریم، بسیاری از ما تا کنون کرامات زیاد و شفای بیماران را توسط اهل بیت علیهم السلام دیده و تجربه کرده ایم و یا از افراد موثّق شنیده ایم. در این زمینه می توانید کتاب"کتاب شفا یافتگان حرم مطهر امام رضا (علیه‌السلام) در آینه مطبوعات" را مطالعه کنید. هیچ عاقلی این همه تجربه شفایافتگی را دروغ نمی پندارد بلکه تعدد این وقایع موجب اطمینان انسان به این مطلب می شود. قرآن کریم نیز این مطلب را تایید می کند. در آنجا که خداوند متعال می فرماید: "وَلاَ تَقُولُواْ لِمَنْ یُقْتَلُ فِی سَبیلِ اللّهِ أَمْوَاتٌ"(بقره/154)(به کسانی که در راه خدا شهید می‌شوند، «مرده» نگویید.) همچنین می فرمایند: "وَلاَ تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُواْ فِی سَبِیلِ اللّهِ أَمْوَاتًا، بَلْ أَحْیَاء عِندَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ"(آل عمران/169)(گمان نکنید کسانی که در راه خدا شهید شده‌اند، مرده‌اند؛ بلكه آنها زنده هستند و نزد خدا روزی داده می‌شوند.) یکی از ویژگی های حیات شهدا این است که آنها می توانند در این عالم اثر گذار باشند. بنابراین نه تنها دل