📌متن شبهه👇 💎سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ الْمُؤْمِنِ عَنِ ابْنِ مُسْكَانَ عَنْ سُلَيْمَانَ بْنِ خَالِدٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: اتَّقُوا الْحُكُومَةَ فَإِنَّ الْحُكُومَةَ إِنَّمَا هِيَ لِلْإِمَامِ الْعَالِمِ بِالْقَضَاءِ الْعَادِلِ فِي الْمُسْلِمِينَ لِنَبِيٍّ أَوْ وَصِيِّ نَبِيٍّ. 🔹 امام صادق علیه السلام فرمودند: بپرهیزید از حکومت کردن! چرا که حکومت فقط و فقط مختص امامی است که عالم به قضاء باشد و عادل در میان مسلمین است ، پس حکومت یا برای نبی است یا وصی نبی. 📖الكافی (ط - الإسلامية)، ج‏۷، ص۴۰۶ 📖فروع کافی کتاب قضا و احکام، ص۶۳۷ 📖تهذیب، ج۶، ص۲۱۷، ح۵۱۱ 📖الفقيه، ج۳، ص۵، ح۳۲۲۲ 📖الوافي، ج۱۶، ص۸۸۷، ح۱۶۳۴۴ 📖الوسايل الشیعه، ج۲۷، ص۱۷، ح۳۳۰۹۲ منظور از این روایت چیست؟ 📌 *پاسخ به شبهه*👇 جواب اجمالی:👇 ✅ در این روایت منظور از حکومت، حکومت کردن عرفی یعنی یک نفر حاکم شود نیست، بلکه منظور با توجه به ادامه حدیث قضاوت کردن می باشد. ✅ یعنی این روایت درصدد این است که در مورد قاضی و شرایط آن صحبت کند ✅حال سوال این است که چه کسی می تواند منصب قضاوت را در دست گیرد؟ ✅ روایت می فرماید " انما" یعنی فقط امام ✅ سوال میپرسیم که آیا منظور از امام ، امام معصوم است؟ ✅ اگه گفته شود بله منظور امام معصوم است پس در این صورت کسی که منصب قضاوت را در جامعه به دست بگیرد باید از امام معصوم اجازه داشته باشد. ✅ اگه گفته شود کلمه امام مجتهد فقیه را شامل می شود چون که فقها منصوب به دست امام در زمان غیبت هستند پس در این صورت کسانی غیر از فقها که بخواهند منصب قضاوت را در دست گیرند باید از مجتهدین اجازه داشته باشند. ✅ سخن دیگر این روایت این است که عدالت در کدام قاضی شرط است؟ ✅ اگر بگوییم قضاوت مختصی امام معصوم است ، پس عدالت طبق این روایت در امام معصوم شرط است نه کسانی که منصوب او هستند. ✅ اگر بگویم امام مجتهد فقیه را نیز شامل می شود و اختصاصی به امام معصوم ندارد پس فقیه نیز باید عادل باشد تا بتواند منصب قضاوت را در دست گیرد ولی کسانی که منصوب او هستند لازم نیست عادل باشند. جواب تفصیلی:👇 منظور از حکومت در این روایت (به قرینه ذیل روایت) همان حکم کردن و قضا ست نه حکومت به معنای حکمرانی بر جامعه و مفاد آن اختصاص قضا به امام است و اینکه فقط امام چنین حقی دارد چون تعبیر «إِنَّمَا هِيَ لِلْإِمَامِ الْعَالِمِ بِالْقَضَاءِ الْعَادِلِ فِي الْمُسْلِمِينَ» ظاهر در حصر است و البته جمله «لِنَبِيٍّ أَوْ وَصِيِّ نَبِيٍّ‌» هم می‌تواند موید حصر باشد. و حتی اگر منظور از امام در روایت خصوص امام معصوم علیه السلام هم نباشد و شامل فقیه هم بشود اما حتما شامل عامی و غیر مجتهد نیست. البته منظور از وصی نبی آیا خصوص امام است و فقیه از این جهت که از طرف امام ماذون است اجازه قضا دارد یا اینکه خود وصی نبی شامل فقیه هم هست از این باب که در روایات هم مذکور است که علماء ورثه انبیاء هستند چرا که قطعا مباشرت در قضا مخصوص به پیامبران و ائمه علیهم السلام نیست و اصلا قضا در ایشان قابل حصر نیست چون رسیدگی به همه نزاعات و مشکلات در همه زمان‌ها و مکان‌ها با این حصر غیر ممکن است و لذا حصر اصلا محتمل نیست. ✅منظور از حکومت در روایت همین قضاء است و در روایت در مقام حصر است و مفاد ادات حصر اشتراط عدالت است. مرحوم آقای تبریزی به این روایات برای اثبات اشتراط عدالت به این روایت تمسک کرده‌اند. به نظر اگر منظور از حصر قضا برای پیامبر یا وصی او، بعد از اینکه مسلم است که قضا مختص به امام معصوم نیست بلکه دیگران که معصوم نیستند هم می‌توانند متصدی قضا شوند (هر چند به نصب امام) این باشد که جعل منصب قضاء در اصل به امام معصوم تعلق دارد و ثبوتش در دیگران به جعل امام معصوم علیه السلام است. یعنی منصب قضاء بالاصالة برای امام معصوم علیه السلام است و برای دیگران به نصب ایشان است در این صورت این روایت بر اشتراط عدالت در هر قاضی دلالت نمی‌کند بلکه فقط بر اشتراط آن در قاضی است که منصب قضا بالاصالة برای او است که همان امام معصوم علیه السلام است. اما اگر منظور از وصی نبی، شامل فقیه عادل هم بشود، در این صورت بر اشتراط عدالت در غیر امام معصوم علیه السلام هم دلالت می‌کند. -------------------------- ☑️کانال جامع پاسخ به شبهات وشایعات در 👇🏻 https://chat.whatsapp.com/FnoFSKh6cJJFbIPVB13Riv 📱پیام رسان ایتا👇🏻 🆔https://eitaa.com/joinchat/5701648C9536f328f0 📱ادرس سایت👇🏻 🆔 www.pshobahat.ir 📱پیام رسان اینستاگرام 🆔http://Instagram.com/pshobahat 📱پیام رسان روبیکا👇🏻 🆔https://rubika.ir/porseshgar 📱 پیام رسان بله👇🏻 🆔https://ble.ir/porseshgar 📱پیام رسان تلگرام👇🏻 🆔https://t.me/poorseshgar 📱پیام رسان سروش👇🏻 🆔sapp.ir/poorseshgar